چشم انداز بازار سرمايه در بلند مدت

آموزش بورس به زبان ساده و راهنماي سهام عدالت

چشم انداز بازار سرمايه در بلند مدت

 

چشم‌انداز بازار سرمايه در بلندمدت قطعا مثبت است

چشم‌انداز بازار سرمايه در بلندمدت قطعا مثبت است

رئيس سازمان بورس گفت: چشم‌‌‌‌انداز بازار سرمايه در بلند مدت هميشه مثبت بوده است و آمارهاي جديد هم نشانگر آن است كه اقتصاد كشور از ركود خارج شده و سوددهي و بازدهي شركت‌ها افزايش يافته است.

 

 محمدعلي دهقان دهنوي، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با شبكه خبر اظهار كرد: اعتماد به بازار صفر و صد نيست. قبول داريم مخدوش شده است و بايد احيا و تقويت شود.

وي ادامه داد: صحبت كردن باعث اعتماد نمي‌شود و حتي ممكن است باعث بدتر شدن وضعيت بشود. و ثبت نام در بورس كاهش يابد .

دهقان دهنوي گفت: بايد نظارت ما بر بازار بيشتر شود. روش‌هاي سنتي ديگر جواب نمي‌دهد و به سمت نظارت خودكار در حال حركت هستيم كه حتي پيشگيري نيز انجام دهند.

وي اظهار كرد: بخشي از بي‌اعتمادي به دولت مطرح مي‌شود. دولت دو نقش در بازار سرمايه دارد: اول حاكميت و متولي توسعه بازار سرمايه است كه چنين اعتقادي وجود داد. دوم نقش نهادها و دستگاه‌هاي اجرايي زيرمجموعه دولت است كه يا شركت‌هايي وارد بازار كرده‌اند يا رگولاتوري انجام مي‌دهند. در اين مورد ما همان همراهي را كه از ساير ناشران مي‌خواهيم از آن‌ها نيز مي‌خواهيم. تا دريافت كد بورسي افزايش يابد . 

رئيس سازمان بورس بيان كرد: در مورد حقوقي‌ها جمع بستن اشتباه است و نمي‌توان گفت همه‌شان يك كاري انجام دادند يا ندادند.برخي از آن‌ها وظايف خود را به صورت كامل انجام ندادند. در دوره صعود شاخص، تقاضا فزوني داشت. انتظار بر عرضه بيشتر بود.

وي با بيان اينكه در دوره نزولي عرضه بيشتر بود و برخي از حقوقي‌ها نيز در اين دوره به عرضه‌هاي بازار پاسخ دادند، ادامه داد: برخي از حقوقي‌ها در دوره صعود وظايف خود را انجام دادند ولي در دوره نزول اين كار را انجام ندادند.

دهقان دهنوي افزود: روابطي كه در بازار سرمايه حاكم است، ايجاب مي‌كند كه مسئوليت‌پذيري حاكم باشد. تا جايي كه بتوانيم آن‌ها را ترغيب و هدايت مي‌كنيم به سمت ايفاي نقش خود در بازار سرمايه.

وي گفت: برخي حقيقي‌ها نيز بازي‌هايي در برخي از سهم‌ها انجام دادند كه در بخش حقوقي سازمان در حال بررسي است.

رئيس سازمان بورس اظهار كرد: بخشي به عنوان اداره ديده‌بان بازار ايجاد كرده‌ايم كه گزارش‌ها را از مردم بگيرد. عمده كشف اين موارد در دنيا نيز توسط مردم گزارش مي‌دهد. در يكي از موارد حدود ۲هزار ميليارد تومان از حقوق سهامداران از اين طريق دفاع شد.

وي بيان كرد: بازار سرمايه عموما به اخبار، چه مثبت چه منفي، بيش از وزن خبر واكنش نشان مي دهد. اين موضوع مي‌بايست در اظهار نظرهاي سياسيي درخصوص بورس دقت شود.

دهقان دهنوي افزود: با شيوع كرونا فشار معيشيتي در سال ۹۹ به مردم وارد شد، اين موضوع به ويژه براي قشرهاي آسيب پذير جدي بود، بخش قابل توجهي از اين افراد يك دارايي ارزشمند به نام سهام عدالت داشتند.

وي ادامه داد: ايده آزادسازي  و فروش سهام عدالت بر همين اساس مطرح شد. تمايل و توصيه همه ما اين هست كه مردم عزيز آن را نگه دارند. در عين حال به دنبال روش‌هايي هستيم كه هم فشار فروش به بازار سرمايه وارد نشود و هم نقدشوندگي بورس مد نظر نهاد ناظر است. 

رئيس سازمان بورس اظهار كرد: سازمان بورس تلاش مي‌كند هر حرفي كه توسط نهاد ناظر عنوان مي‌شود حتما به آن عمل شود، اين موضوع موجب اعتمادبخشي به بورس مي شود. در كنار آن جريان اطلاعات در بازار سرمايه مي‌بايست تقويت شود، شركت‌ها مي‌بايست اطلاعات شفاف‌تر و به موقع به سهامداران ارائه دهند. نظارت ما بر فعاليت بازار نيز مي‌بايست تقويت شود.

وي بيان كرد: در حال تهيه سيستم‌هايي هستيم كه ضمن نظارت بتوانند حتي پيشگيري از تخلفات داشته باشند، اين موارد مي‌توانند اعتماد مردم به بازار را تقويت كنند.

دهقان دهنوي گفت: چشم انداز بازار سرمايه در بلند مدت هميشه مثبت بوده است و آمارهاي جديد هم نشانگر آن است كه اقتصاد كشور از ركود خارج شده و سوددهي و بازدهي شركت‌ها افزايش يافته است. لذا فضاي كلي مثبت است و سهامداران مي‌توانند با ارزيابي و تحليل صحيح و مديريت ريسك، سود خوبي در اين بازار تحصيل كنند.

وي اظهار كرد: قيمت گذاري برخي از نهادهاي تنظيم‌گر در بعضي از صنايع و اظهارنظرهاي سياسي از عوامل مداخلات خارج از بازار بورس است كه در سودآوري شركت‌ها تاثير منفي دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.