سيگنال هاي جديد سازمان بورس

آموزش بورس به زبان ساده و راهنماي سهام عدالت

سيگنال هاي جديد سازمان بورس

 

سيگنال‌هاي جديد رئيس سازمان بورس / بورس كشور را از مصيبت بزرگ تورم نجات داد

سيگنال‌هاي جديد رئيس سازمان بورس / بورس كشور را از مصيبت بزرگ تورم نجات داد

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اين كه بازار سرمايه در سال گذشته كمك بي‌نظيري در زمينه تامين مالي به دولت كرد، گفت: اگر بازار سرمايه نبود دولت ناچار به افزايش پايه پولي مي‌شد. بازار سرمايه دولت را از مصيبت بزرگ تورم نجات داد.

به ، محمدعلي دهقان دهنوي، رئيس سازمان بورس در كلاب هاوس گفتگويي داشته كه خلاصه آن در زير آمده است:

ـ به دليل حضور گسترده مردم، بازار سرمايه و ثبت نام بورس  به يك موضوع ملي تبديل شده و هم اكنون بيش از ۵۷ميليون كد سهامداري داريم. بيش از ۹۰ درصد جمعيت كشور به نوعي با بازار سرمايه مرتبط هستند.

ت در سال ۹۹ بورس ركوردهايي بر جاي گذاشت كه بيش از ۶۸۰ هزار ميليارد تومان تامين مالي براي اقتصاد كشور بود. بازار سرمايه سال گذشته با فراز و نشيب‌هاي زيادي همراه بود و امروز در جايگاهي قرار دارد كه از يك بازار محدود به يك موضوع مهم و با اهميت در اقتصاد كشور تبديل شده است. و فروش سهام عدالت افزايش داشته است . 

ـ استفاده از ابزار ريپو و بازخريد از ديگر ابزاري است كه قصد استفاده داريم كه شركت ها از مازاد منابع خودشون بهترين استفاده را كنند. دستورالعمل كارگزاري‌ها نيازمند اصلاح بود كه گام اول آن انجام شده است.

ـ در خصوص قيمت‌گذاري در جلسات گذشته نيز هميشه عنوان كرده‌ام و حال نيز تاكيد مي‌كنم كه بازار سرمايه امروز يك موضوع ملي شده است. مردم در اين بازار فعاليت دارند
كسي حق ندارد با قيمت گذاري حقوق سرمايه‌گذار را تحت تاثير قرار دهد. بايد فضاي توليد به نحوي باشد كه سرمايه‌گذاري از توجيه پذيري برخوردار باشد. نبايد به بازار سهام ضربه وارد كنيم قيمت گذاري براي توليد و سرمايه‌گذاري با شعار سال، اهداف كشور و با برنامه‌هاي توسعه‌اي هماهنگي ندارد. در ابتدا دريافت كد بورسي ضروري است .

ـ ما در سازمان بورس با عنوان سازماني كه وظيفه و اولويت اصلي آن دفاع از حقوق سهامدار است، از آن دفاع مي‌كنيم. قيمت گذاري‌ها هم براي اقتصاد سم است و هم براي سهامدار و هم براي كل جامعه و با اين امر مخالفت خواهيم كرد. يكي از برنامه هايي كه مطالعات آن در حال انجام است قراردادهاي ريپو است كه براي استفاده شركت ها از منابع مالي اضافه يكديگر است.

ـ اين مساله سبب افزايش كارايي دارايي شركت ها در پورتفوي آنهاست.ضمن اين كه بازار بدهي نيز به كمك بازار سرمايه مي‌آيد. سال گذشته ۲۲۰هزار ميليارد تومان اوراق در بازار منتشر شد كه ۱۸۰هزارميليارد تومان متعلق به دولت و مابقي مربوط به شركت‌ها بود كه ۴۰۰درصد رشد اوراق شركتي بود اولويت نيز با اوراق شركت‌هاي بازار است. در مورد مصوبه انتشار اوراق هم انتشار كنوني در حد درخواست شركت‌ها در آن جلسه بود و شركت‌هاي جديدي طرح درخواست مي‌كنند و از پتانسيل‌هاي درون بازار براي جذب اوراق استفاده مي‌كنيم.

ـ قيمت‌گذاري دستوري براي اقتصاد و صنعت سم هستند و تا جايي كه بتوانيم با اينها مقابله خواهيم كرد. بازارسرمايه ناجي اقتصاد در سال گذشته بوده است. به علاوه از وظايف دولت است كه از بازار سرمايه حمايت كند.

ـ در مورد انتشار اوراق تصميم بر اين بود كه مانع انتشار اوراق براي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري برداشته شود. سازمان بورس هم نظارت مي‌كند تا اين مبلغ صرف خريد سهام شود.

ـ با اين تفاسير انتظار مي‌رود كه انتشار اوراق از ۲۴ هزارميليارد تومان فراتر رود. حجم تامين مالي انجام شده از بازارسرمايه، سهم دولت بسيار زياد است.

ـ اما در مقايسه با سال‌هاي گذشته، انتشار اوراق به ۳۶ هزارميلياردتومان رسيده است. يكي از فرايندهايي كه بايد بررسي و بازنگري شود، موضوع افزايش سرمايه شركت‌ها است و مي‌توان اين فرايند را تسريع داد.

آخرين اخبار بازار سهام را در صفحه بورس دنبال كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.