مفهوم صف خريد و فروش در بورس چيست ؟
صف خريد و فروش از واژههاي مهمي هستند كه افراد براي حضور در بازار سرمايه بايد با آن آشنا باشند.
باشگاه خبرنگاران نوشت: سهامداران بازار سرمايه همچون ساير سرمايه گذاران پيش از سرمايه گذاري بايد مجموعهاي از آموزش بورس را فرا بگيرند. اين روزها فعاليت در بورس بيش از هر زمان ديگري به دغدغه گروهي از افراد تبديل شده است، به همين دليل قصد داريم شما را با يكي از مفاهيم بازار سرمايه آشنا كنيم.
فرض كنيد پيشبينيمي شود ارزش سهام شركتي از ۵۰۰ تومان به حدود ۶۰۰ تومان برسد، اما از آن جايي كه محدوديت دامنه نوسان وجود دارد سفارشهاي خريد بيشتر از ۵۲۵ تومان ثبت نميشوند. با اين حال تعداد زيادي تقاضا براي خريد سهام اين شركت وجود دارد، چرا كه پيشبينيها نشان ميدهد بازدهي ۲۰ درصدي به دنبال خواهد داشت؛ بنابراين افراد بايد بر سر خريد سهام اين شركت وارد رقابت شوند و تقاضا از عرضه بيشتر ميشود. همچنين وقتي سهامداران اين شركت ميدانند سهامشان رو به افزايش است، اقدام به فروش نخواهند كرد، به چنين وضعيتي كه هيچ عرضه كنندهاي وجود نداشته باشد و تقاضاي خريد در سقف قيمت قرار داشته باشد، صف خريد سهام گفته ميشود.قبل از آن ثبت نام بورس انجام شده باشد .
صف فروش در بورس چيست؟
حال خلاف شرايط بالا را تصور كنيد به طور مثال خبرمنفي درمورد اين شركت منتشر شده و پيشبينيها نشان ميدهد كه ارزش هر سهم آن كاهش پيدا ميكند؛ بنابراين سهامداران براي جلوگيري از ضرر احتمالي و اُفت بيشتر ارزش سهامشان، ترجيح ميدهند هر چه زودتر سهام خود را بفروشند.
با اين حال محدوديت قيمتگذاري وجود دارد و ميتوانند سهامشان را به قيمت كف ۴۷۵ تومان به فروش برسانند؛ بنابراين تعدادي از سهامداران سهام خود را در كف قيمت براي فروش ميگذارند، اما تقاضايي براي خريد وجود ندارد، بنابراين عرضه بيشتر از تقاضا ميشود و سهامداران مجبورند براي فروش سهامشان با هم رقابت كنند.
پس در صف رقابت قرار ميگيرند و كساني كه زودتر از بقيه سهامشان را به قيمت كف براي فروش گذاشته باشند، در جلوي صف قرار ميگيرند.
هر چه تعداد فروشندگان در صف فروش بيشتر باشد، اصطلاحا ميگويند صف فروش سنگين است.
تشخيص صف خريد و فروش در بورس
هر نماد كه به يك شركت فعال در بورس مربوط است، در سايت tsetmc.com صفحهاي مخصوص به خودش دارد كه در آن اطلاعات مورد نياز سرمايهگذاران نمايش داده ميشود.
تقريبا در قسمت مياني اين صفحه دو كارد با عنوانهاي خريد و فروش وجود دارد كه در يكي اطلاعات مربوط به درخواستهاي خريد و ديگري اطلاعات مربوط به فروشندگان آن سهم درج شده است. اين اطلاعات در واقع همان سفارشاتي هستند كه توسط كارگزاران يا معاملهگران در سيستمهاي معاملاتي آنلاين ثبت ميشوند.
وقتي سهام يك شركت صف خريد داشته باشد، سفارشات خريد در كادر خريد در حداكثر قيمت و با تعداد و حجم بالا ثبت شدهاند، در حالي كه هيچ سفارش فروشي در كادر فروش ثبت نشده اين امر يعني متقاضيان زيادي حاضر به خريد سهام اين نماد هستند، ولي سهامداران آن حاضر به فروش سهام خود نيستند. مانند تصوير زير:
اين تصوير مربوط به نماد كلر است كه همانطور كه در تصوير پيداست، هيچ سفارشي براي فروش در كادر فروش آن ثبت نشده است.
در مقابل، اگر سهام شركتي صف فروش داشته باشد، در كادر مربوط به خريد آن اطلاعاتي ثبت نشده است و در كادر فروش آن، تعداد و حجم زيادي از سهام آن نماد، هر كد بورسي به حداقل قيمت ثبت و براي فروش گذاشته شده است. مانند تصوير زير:
اين تصوير نيز مربوط به نماد فجام است كه همانطور كه از دو كادر پايين و سمت راست تصوير پيداست، وارد صف فروش شده و تقاضايي براي خريد آن وجود ندارد.
نكات مهم در زمان ايجاد صف خريد و فروش
مهمترين نكتهاي كه بايد مد نظر داشته باشيد اين است كه ايجاد صف خريد و صف فروش را نبايد مبناي معاملات خود قرار دهيد. اينكه يك سهم وارد صف فروش شده حتما دليل بر اين نيست كه ارزش آن در آينده كمتر خواهد شد، يا ايجاد صف خريد براي يك سهم دليلي بر بازدهي آن در آينده و افزايش قيمت آن نخواهد بود.
بسياري از خريد و فروشها در بازار سهام احساسي هستند و همين موضوع باعث ايجاد برخي از صفهاي خريد و فروش ميشود و ممكن است پيشبينيها را محقق نسازند.
نكته مهم ديگري كه بايد هنگام ايجاد صف خريد و فروش در نظر داشته باشيد ارسال سفارش آنلاين است. در معاملات آنلاين، گزينهاي به اسم «حجم نمايشي» وجود دارد. اگر در اين گزينه تعداد سهمي كه وارد ميكنيد كمتر از مقداري كه ميخواهيد به فروش برسانيد باشد، زماني كه نوبت شما ميشود همان مقداري كه در حجم نمايشي وارد كردهايد به فروش ميرسد و براي فروش بقيه سهمتان به آخر صف ميرويد.