آرشیو مهر ماه 1399

آموزش بورس به زبان ساده و راهنماي سهام عدالت

روند مثبت نماد ها خودرويي و بانكي

بهبود طرف تقاضا در بازار سهام / روند مثبت نمادهاي خودرويي و بانكي

بهبود طرف تقاضا در بازار سهام / روند مثبت نمادهاي خودرويي و بانكي

در پايان معاملات امروز بازار سهام عرضه و تقاضا به تعادلي نسبي رسيد اما شاخص كل به دليل فشار عرضه كد بورسي در برخي نمادهاي شاخص‌ساز افت نيم درصدي داشت.

 

، با شروع معاملات امروز بازار سهام تقاضا در نمادهاي شاخص‌ساز باعث رشد 10 هزار واحدي شاخص كل شد اما در ادامه روند معاملات طرف عرضه در برخي نمادها از تقاضا پيشي گرفت و شاخص كل با ريزش نيم درصدي به كار خود پايان داد.

در سه روز ابتدايي معاملات بازار سهام شاخص كل روند نزولي چشم‌گيري داشت و در هر روز حدود سه درصد ريزش داشت اما امروز روند بازار سهام در محدوده حمايتي شاخص كل بهبود يافت.

احتمالا دليل ريزش‌هاي اخبر بازار سهام جو هيجاني و تمايلات منفي بود زيرا متغييرهاي تاثيرگذار بر بازار سهام در اين هفته سيگناب روند صعودي شاخص كل را داشتند اما روند شاخص كل نزولي شد

جو هيجاني و صف‌هاي فروش بازار سهام به قدري قدرتمند بود كه خبر لغو تحريم‌ها نيز بر روند بازار سهام تاثيري نداشت، همچنين همانطور كه بازار سهام به بالا رفتن قيمت دلار هيچ واكنشي نداشت به ريزش شديد آن در چند روز اخير نيز واكنشي نداشت.و آموزش بورس ادامه داشت . 

 

 

 

همچنين امروز دستورالعمل قيمت گذاري دستوري فولاد منتفي شد و در حالي كه روند معاملات گروه فلزات اساسي منفي بود نماد فملي نيز به دليل افزايش قيمت جهاني مس روندي مثبت داشت.

در جريان معاملات امروز بازار سهام نمادهاي خودرويي، بانكي و برخي نمادهاي پتروشيمي روند مثبت و خوبي داشتند و جز شاخص‌سازان مثبت بازار سهام بودند.ثبت نام بورس لازم است غير حضوري انجام شود  . 

همچنين ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس از ۱۰هزار ۵۵۰ ميليارد تومان عبور كرد و گروه‌هاي خودرويي، بانكي و فلزات اساسي جزو صنايع برتر بازار سهام امروز بودند.

جلسه غيرعلني مجلس نيز براي تصميم‌گيري در رابطه با قيمت فولاد برگزار شد.

مفهوم صف خريد و فروش در بورس چيست ؟

مفهوم صف خريد و فروش در بورس چيست ؟ 

صف خريد و فروش از واژه‌هاي مهمي هستند كه افراد براي حضور در بازار سرمايه بايد با آن آشنا باشند.

 باشگاه خبرنگاران نوشت: سهامداران بازار سرمايه همچون ساير سرمايه گذاران پيش از سرمايه گذاري بايد مجموعه‌اي از آموزش بورس را فرا بگيرند. اين روز‌ها فعاليت در بورس بيش از هر زمان ديگري به دغدغه گروهي از افراد تبديل شده است، به همين دليل قصد داريم شما را با يكي از مفاهيم بازار سرمايه آشنا كنيم.

فرض كنيد پيش‌بيني‌مي شود ارزش سهام شركتي از ۵۰۰ تومان به حدود ۶۰۰ تومان برسد، اما از آن جايي كه محدوديت دامنه نوسان وجود دارد سفارش‌هاي خريد بيشتر از ۵۲۵ تومان ثبت نمي‌شوند. با اين حال تعداد زيادي تقاضا براي خريد سهام اين شركت وجود دارد، چرا كه پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد بازدهي ۲۰ درصدي به دنبال خواهد داشت؛ بنابراين افراد بايد بر سر خريد سهام اين شركت وارد رقابت شوند و تقاضا از عرضه بيشتر مي‌شود. همچنين وقتي سهام‌داران اين شركت مي‌دانند سهام‌شان رو به افزايش است، اقدام به فروش نخواهند كرد، به چنين وضعيتي كه هيچ عرضه كننده‌اي وجود نداشته باشد و تقاضاي خريد در سقف قيمت قرار داشته باشد، صف خريد سهام گفته مي‌شود.قبل از آن ثبت نام بورس  انجام شده باشد . 

صف فروش در بورس چيست؟

حال خلاف شرايط بالا را تصور كنيد به طور مثال خبرمنفي درمورد اين شركت منتشر شده و پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد كه ارزش هر سهم آن كاهش پيدا مي‌كند؛ بنابراين سهام‌داران براي جلوگيري از ضرر احتمالي و اُفت بيشتر ارزش سهامشان، ترجيح مي‌دهند هر چه زودتر سهام خود را بفروشند.

با اين حال محدوديت قيمت‌گذاري وجود دارد و مي‌توانند سهامشان را به قيمت كف ۴۷۵ تومان به فروش برسانند؛ بنابراين تعدادي از سهام‌داران سهام خود را در كف قيمت براي فروش مي‌گذارند، اما تقاضايي براي خريد وجود ندارد، بنابراين عرضه بيشتر از تقاضا مي‌شود و سهام‌داران مجبورند براي فروش سهامشان با هم رقابت كنند.

پس در صف رقابت قرار مي‌گيرند و كساني كه زودتر از بقيه سهامشان را به قيمت كف براي فروش گذاشته باشند، در جلوي صف قرار مي‌گيرند.

هر چه تعداد فروشندگان در صف فروش بيشتر باشد، اصطلاحا مي‌گويند صف فروش سنگين است.

تشخيص صف خريد و فروش در بورس

هر نماد كه به يك شركت فعال در بورس مربوط است، در سايت tsetmc.com صفحه‌اي مخصوص به خودش دارد كه در آن اطلاعات مورد نياز سرمايه‌گذاران نمايش داده مي‌شود.

تقريبا در قسمت مياني اين صفحه دو كارد با عنوان‌هاي خريد و فروش وجود دارد كه در يكي اطلاعات مربوط به درخواست‌هاي خريد و ديگري اطلاعات مربوط به فروشندگان آن سهم درج شده است. اين اطلاعات در واقع همان سفارشاتي هستند كه توسط كارگزاران يا معامله‌گران در سيستم‌هاي معاملاتي آنلاين ثبت مي‌شوند.

وقتي سهام يك شركت صف خريد داشته باشد، سفارشات خريد در كادر خريد در حداكثر قيمت و با تعداد و حجم بالا ثبت شده‌اند، در حالي كه هيچ سفارش فروشي در كادر فروش ثبت نشده اين امر يعني متقاضيان زيادي حاضر به خريد سهام اين نماد هستند، ولي سهام‌داران آن حاضر به فروش سهام خود نيستند. مانند تصوير زير:

مفهوم صف خريد و فروش در بورس

اين تصوير مربوط به نماد كلر است كه همانطور كه در تصوير پيداست، هيچ سفارشي براي فروش در كادر فروش آن ثبت نشده است.

در مقابل، اگر سهام شركتي صف فروش داشته باشد، در كادر مربوط به خريد آن اطلاعاتي ثبت نشده است و در كادر فروش آن، تعداد و حجم زيادي از سهام آن نماد، هر كد بورسي به حداقل قيمت ثبت و براي فروش گذاشته شده است. مانند تصوير زير:

مفهوم صف خريد و فروش در بورس


اين تصوير نيز مربوط به نماد فجام است كه همانطور كه از دو كادر پايين و سمت راست تصوير پيداست، وارد صف فروش شده و تقاضايي براي خريد آن وجود ندارد.

نكات مهم در زمان ايجاد صف خريد و فروش

مهم‌ترين نكته‌اي كه بايد مد نظر داشته باشيد اين است كه ايجاد صف خريد و صف فروش را نبايد مبناي معاملات خود قرار دهيد. اينكه يك سهم وارد صف فروش شده حتما دليل بر اين نيست كه ارزش آن در آينده كمتر خواهد شد، يا ايجاد صف خريد براي يك سهم دليلي بر بازدهي آن در آينده و افزايش قيمت آن نخواهد بود.

بسياري از خريد و فروش‌ها در بازار سهام احساسي هستند و همين موضوع باعث ايجاد برخي از صف‌هاي خريد و فروش مي‌شود و ممكن است پيش‌بيني‌ها را محقق نسازند.

نكته مهم ديگري كه بايد هنگام ايجاد صف خريد و فروش در نظر داشته باشيد ارسال سفارش آنلاين است. در معاملات آنلاين، گزينه‌اي به اسم «حجم نمايشي» وجود دارد. اگر در اين گزينه تعداد سهمي كه وارد مي‌كنيد كمتر از مقداري كه مي‌خواهيد به فروش برسانيد باشد، زماني كه نوبت شما مي‌شود همان مقداري كه در حجم نمايشي وارد كرده‌ايد به فروش مي‌رسد و براي فروش بقيه سهم‌تان به آخر صف مي‌رويد.

منتظر كاهش قيمت ها باشيم ؟

پالس مثبت مجلس به بازار سرمايه : منتظر كاهش قيمت ها باشيم ؟ 

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي امروز در جلسه‌اي دو ساعته به صورت غيرعلني مشكلات بازار به ويژه در بخش صنعت، فولاد و واردات مواد اوليه را بررسي كردند كه خروجي اين جلسه حكايت از اتخاذ تصميماتي براي كنترل قيمت‌ها و همچنين كاهش نرخ ارز و تثبيت بازار بورس دارد اما آيا اين اقدامات قيمت‌ها را كاهش خواهد داد يا نه؟آموزش بورس رايگان است ؟ 

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي امروز در جلسه‌اي دو ساعته به صورت غيرعلني مشكلات بازار به ويژه در بخش صنعت، فولاد و واردات مواد اوليه را بررسي كردند كه خروجي اين جلسه حكايت از اتخاذ تصميماتي براي كنترل قيمت‌ها و همچنين كاهش نرخ ارز و تثبيت بازار بورس دارد اما آيا اين اقدامات قيمت‌ها را كاهش خواهد داد يا نه؟

به گزارش تابناك بعد از گرفتن كد بورسي  ثبت نام تكميل ميگردد ، امروز مجلس ميزبان عليرضا رزم حسيني وزير صنعت معدن و تجارت پشت درهاي بسته بود تا دلايل گراني ها و مشكلات حوزه صنعت، فولاد، واردات مواد اوليه صنعتي و بازار سرمايه با حضور وزير تازه نفس بررسي شود. با علني شدن نشست پارلمان محمد باقر قاليباف رييس مجلس توضيح داد:« در اين جلسه درباره مسائل اقتصادي با اولويت وزارت صمت در حوزه قيمت ها، تأمين و توزيع كالا و روش هاي آن و مسائل مربوط به فولاد و شركت هاي فولادي با هماهنگي وزارت صنايع بحث و بررسي صورت گرفت و تصميمات خوبي گرفته شد همچنين براي تأمين كالا و تهاتر و اصلاح روند صادرات و واردات و تأمين ارز نيز تصميمات جديدي اتخاذ شد.»

قاليباف اين نكته را هم يادآور شد كه در سه روز گذشته جلساتي با وزراي اقتصادي دولت برگزار و تصميماتي گرفته شده كه در نتيجه آن مطمئن هستيم شاهد تداوم كاهش نرخ ارز و تثبيت بورس خواهيم بود. توضيحاتي كه در تكميل آن محمد حسين فرهنگي سخنگوي هيات رييسه مجلس گفت:« در اين جلسه نمايندگان بر لزوم ثبت نام بورس و ساماندهي زنجيره توليد و توزيع كالا تأكيد كردند و بيشتر تمركز بر مأموريت‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. البته معايب شبكه توليد و توزيع كالا و رفع آنها از جمله بروز مشكلاتي در زمينه ارز 4200 توماني و گراني نهادهاي كشاورزي بيان شد تا با اتخاذ تدابيري در شبكه توزيع و توليد كالا و نظارت پذيري بيشتر در كنار برخورد با خاطيان و متخلفان وضعيت سامان پيدا كند.»

فرهنگي هم با اشاره به برگزاري جلسات با وزراي اقتصادي و روساي كميسيون‌ها در چند روز تاكيد داشت كه اين جلسات آثار مثبتي در بازار ارز داشته است؛ او درباره مشكلات حوزه فولاد نيز از تهيه گزارشي سخن گفت كه قرار است هفته آينده در صحن علني قرائت شود.

عليرضا سليمي عضو ديگر هيات رييسه نيز اشاره اي به انتقادات نمايندگان از نفوذ دلالان در زنجيره توزيع كالا و تامين مواد اوليه همچون توزيع نهاده‌هاي دامي و خودرو داشت و گفت:« نفوذ دلالان در بخش خودرو باعث شده تا ورق فولاد و قطعات يك و نيم برابر قيمت به دست خودروسازان برسد كه اين مسأله تأثير قابل توجهي در افزايش قيمت خودرو در كشور دارد.در واكنش وزير صمت برنامه اين وزارتخانه براي حذف دلالان و واسطه‌ها از زنجيره توزيع كالا و همچنين تأمين مواد اوليه را تشريح كرد و اينكه به زودي مردم نتيجه اين اقدامات را لمس خواهند كرد.»

محمدرضا پورابراهيمي رييس كميسيون اقتصادي مجلس نيز به موضوع بررسي قيمت ‌گذاري در حوزه فولاد اشاره كرد و گفت:« قيمت‌گذاري فولادموجب بروز اشكالاتي در كشور شده كه بايد مورد بازنگري قرار گيرد كه خوشبختانه توافق‌هاي خوبي با وزير صمت حاصل شد.البته بايد تلاش شود تا قيمت گذاري دستوري كنار برود چون نتيجه اي جزايجاد رانت و فساد در كشورندارد.»

همچنين امروز مجلس ميزبان سردار حسين اشتري فرمانده نيروي انتظامي بود تا گزارشي از فعاليت هاي ناجا ارائه شود. سردار اشتري فرمانده نيروي انتظامي كشور با اين اطمينان به مردم كه نيروي انتظامي براي استقرار و حفظ نظم و امنيت و احساس امنيت با تمام توان و ظرفيت در ميدان است، گفت:« ماموريت هاي نيروي انتظامي تعطيل بردار نبوده و به صورت شبانه روزي است، ماموارن ناجا با داشتن نيروهايي جهادي، مردمي، هوشمند و مقتدر در خدمت امنيت جامعه اسلامي هستند. ماموريت‌هاي نيروي انتظامي تعطيل بردار نيست و ما فارغ از گرايش هاي جناحي و سياسي به دنبال حفظ امنيت مردم هستيم.»

علاوه بر اين نمايندگان مجلس ايرادات شوراي نگهبان در طرح اختصاص قير رايگان به راه‌هاي روستايي را اصلاح كرده و ناظران در مراكز آموزشي و پرورشي، كميته هماهنگي اشتغال، نظارت بر معادن، شوراي فرهنگ عمومي و هيات حل اختلاف در برخي استان‌ها را تعيين كردند.

دقايق پاياني صحن علني نيز به بيان تذكرات نمايندگان اختصاص يافت كه از جمله آن تذكر سيدنظام الدين موسوي نماينده تهران بود. او با انتقاد از عملكرد رييس جمهوري گفت:« آنچه بيش از تورم و گراني روزافزون نرخ ارز، مسكن، سكه و خودرو با روان ملت بازي مي‌كند، فرافكني‌ها و دوقطبي‌سازي‌هاي بي‌بنيان شخص رئيس جمهور است.

يك روز مي‌گويد ما در جنگ هستيم و هيچ‌كس نبايد خلاف اين شرايط سخن به ميان آورد، روز ديگر با تحريف تاريخ، سازش را تئوريزه مي‌كند. آقاي رئيس جمهور، نه ما اهل تجاوز به ديگران هستيم و نه به واسطه نيروهاي مسلح مومن و مقتدر كسي جرأت نگاه چپ به اين مرز و بوم را دارد؛ آقاي رئيس جمهور شما تئوريسين نيستيد، شما مسئول امور اجرايي كشور هستيد، جنگ و صلح طبق قانون اساسي مسئول و متولي دارد، شما به كار خود برسيد.»

موسوي اين را هم گفت كه « مسئله اصلا بحث جنگ و صلح نيست، مسئله امروز كشور بحث عرضه، كارآمدي و داشتن برنامه و ايده و انگيزه براي حل مشكلات است كه ظاهرا در خوان شما تحفه‌اي ناياب است پس نجابت مردم و صبر استراتژيك نمايندگان آنها را به چيز ديگري تعبير نكنيد؛ آقاي رئيس جمهور حالا كه نمي‌توانيد گامي براي بيرون رفت از مشكلات خودساخته برداريد حداقل چند صباحي دم فرو بنديد و بيش از اين نمك بر زخم ملت نپاشيد.»

چرا امروز بورس قرمز شد ؟

چرا امروز بورس قرمز شد ؟؟

بورس نمايه

در حالي كه با شروع معاملات و آموزش بورس امروز بازار سهام شاخص كل حدود ۱۰ هزار واحد صعود كرد اما در ادامه روند معاملات به دليل معاملات منفي برخي نمادهاي شاخص‌ساز روند شاخص كل نزولي شد و حدود ۳ هزار واحد افت كرد.

 در حالي كه طي چند روز گذشته نرخ طلا و ارز در بازار به شدت دچار ريزش شده است اما امروز بازار سهام به تعادلي نسبي در عرضه و تقاضا رسيد و شاخص كل بازار سهام پس از صعودي ۱۰ هزار واحدي مغلوب عرضه در نمادهاي شاخص‌ساز شد و حدود ۳ هزار واحد ريزش كرد

اما پس از عرضه‌هاي سنگين در سه روز گذشته شاخص بورس چگونه صعودي شد؟ ثبت نام بورس دليل ريزش شاخص كل بازار سهام بعد از صعود ۱۰ هزار واحدي چه بود؟

پيام الياس‌كردي، كارشناس بازار سهام با بيان اينكه اين محدوده از شاخص كل محدوده بسيار مهمي گفت: سبز بودن بازار سهام با شروع معاملات يك واكنش تكنيكال بود. در رابطه با صعود شاخص كل دو نكته وجود دارد. بازار سهام به نوعي به خط پايين كانال حمايتي خود واكنش نشان داد و دوم در رابطه با مجهول بودن جلسه غيرعلني مجلس در رابطه با قيمت‌گذاري فولاد است كه باعث مثبت شدن نمادهاي فلزي با شروع معاملات بازار سهام شد.

اين كارشناس افزود: بازار سهام هنوز از بحث ليدر محوري رنج مي‌برد و همين موضوع باعث مي‌شود عرضه در يك نماد شاخص‌ساز باعث ايجاد جو هيجاني و عرضه در كليت بازار سهام شود.و كد بورسي داشته باشند . 

الياس‌كردي در رابطه با روند بازار امروز و آينده گفت: روند بازار امروز نوسان مثبت يا منفي در همين محدود از شاخص كل است اما روند بازار سهام در هفته آينده و نيم ساعت پاياني معاملات امروز بازار سهام بسيار مهم است.

او در پايان خاطرنشان كرد: واكنش هفته آينده بورس بسيار مهم است.

سود سهام شستا چه زماني و چطور پرداخت مي شود ؟

 

سود سهام شستا چه زماني و چطور پرداخت مي‌شود؟

شركت سرمايه گذاري تامين اجتماعي (شستا) با ارسال نامه به اداره نظارت بر ناشران گروه مالي و خدماتي سازمان بورس اوراق بهادار نحوه پرداخت سود سهام شستا به سهامداران  اين هلدينگ را اطلاع رساني كرد.و ثبت نام بورس  رايگان انجام ميشود 

به گزارش كاماپرس، بر اساس نامه ارسالي شستا به اداره نظارت بر ناشران گروه مالي و خدماتي سازمان بورس اوراق بهادار، سود سهام شستا به سهامداران حقيقي (اشخاص حقيقي) اين هلدينگ كه داراي شناسه در سامانه سجام هستند از تاريخ ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۹از طريق سامانه سجام انجام مي شود.

همچنين طبق مفاد اين نامه، آن دسته از سهامداران حقيقي (اشخاص حقيقي) شستا نيز كه فاقد سجام هستند از تاريخ ۱۸ آذرماه ۱۳۹۹ با مراجعه به شعب بانك رفاه كارگران، با ارائه اصل كارت ملي و اعلام كد سهامداري سود سهام خود را دريافت خواهند كرد.

گفتني است؛ بر اساس تصميمات اتخاذ شده در مجمع شستا كه صبح امروز چهارشنبه ۲۳ مهرماه ۱۳۹۹ به ازاي هر سهم ۱۲۰ تومان سود نقدي به سهامداران شستا تخصيص داده شده است.

براين اساس طبق تصميمات مجمع شستا با پرداخت ۱۲۰ تومان سود به ازاي هر سهم مجموعا ۹ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان، معادل ۹۹ درصد از سود قابل تقسيم اين هلدينگ، ميان سهامداران، توزيع مي‌شود‌.آموزش بورس ادامه دارد.

بنا به اعلام رضواني فر مديرعامل هلدينگ سرمايه گذاري تامين اجتماعي  هر كد بورسي  سود خالص شستا در شركت اصلي  ۱۹۲۸۳ ميليارد تومان بوده كه اين سود نسبت به سال گذشته ۴.۲ برابر شده است.

شايان ذكر است تمام هلدينگ‌هاي تابعه شستا نيز طبق گزارش هاي ارائه شده در مجمع امروز اين هلدينگ در سود تلفيق رشد مناسبي داشتند و همچنين هلدينگ رايتل و هلدينگ انرژي پس از چند دوره به سوددهي رسيدند و از زيان خارج شدند.

هفته آينده براي بورس بسيار مهم است

بازار سهام از ليدرمحوري رنج مي‌برد / هفته آينده براي بورس بسيار مهم است

بازار سهام از ليدرمحوري رنج مي‌برد / هفته آينده براي بورس بسيار مهم است

در حالي كه با شروع معاملات امروز بازار سهام شاخص كل حدود ۱۰ هزار واحد صعود كرد اما در ادامه روند معاملات به دليل معاملات منفي برخي نمادهاي شاخص‌ساز روند شاخص كل نزولي شد و حدود ۳ هزار واحد افت كرد، امروز چرا روند شاخص كل نزولي شد؟

، در حالي كه طي چند روز گذشته نرخ طلا و ارز در بازار به شدت دچار ريزش شده است و آموزش بورس زياد بود و اما امروز بازار سهام به تعادلي نسبي در عرضه و تقاضا رسيد و شاخص كل بازار سهام پس از صعودي 10 هزار واحدي مغلوب عرضه در نمادهاي شاخص‌ساز شد و حدود 3 هزار واحد ريزش كرد.

اما پس از عرضه‌هاي سنگين در سه روز گذشته شاخص بورس چگونه صعودي شد؟ دليل ريزش شاخص كل بازار سهام بعد از صعود 10 هزار واحدي چه بود؟

پيام الياس‌كردي، كارشناس بازار سهام با بيان اينكه اين محدوده از شاخص كل محدوده بسيار مهمي گفت: سبز بودن بازار سهام با شروع معاملات يك واكنش تكنيكال بود. در رابطه با صعود شاخص كل دو نكته وجود دارد. بازار سهام به نوعي به خط پايين كانال حمايتي خود واكنش نشان داد و دوم در رابطه با مجهول بودن جلسه غيرعلني مجلس در رابطه با قيمت‌گذاري فولاد است كه باعث مثبت شدن نمادهاي فلزي با شروع معاملات بازار سهام شدو كد بورسي بعد از سجام است . 

اين كارشناس افزود: بازار سهام هنوز از بحث ليدر محوري رنج مي‌برد و همين موضوع باعث مي‌شود عرضه در يك نماد شاخص‌ساز باعث ايجاد جو هيجاني و عرضه در كليت بازار سهام شود.

الياس‌كردي در رابطه با روند بازار امروز و آينده گفت: ثبت نام بورس  روند بازار امروز نوسان مثبت يا منفي در همين محدود از شاخص كل است اما روند بازار سهام در هفته آينده و نيم ساعت پاياني معاملات امروز بازار سهام بسيار مهم است.

او در پايان خاطرنشان كرد: واكنش هفته آينده بورس بسيار مهم است.

مطمينا دلار ارزان و بورس تثبيت مي شود .

قاليباف:

مطمئنا دلار ارزان و بورس تثبيت مي‌شود

مطمئنا دلار ارزان و بورس تثبيت مي‌شود

رئيس مجلس گفت: در سه روز گذشته نيز با وزراي اقتصادي جلساتي داشتيم كه با تصميماتي كه در اين جلسات گرفته شد، مطمئن هستيم شاهد تداوم كاهش نرخ ارز و تثبيت بورس خواهيم بود كه در فرصت مناسب توضيحات آن را نيز به اطلاع مردم مي‌رسانيم.

محمدباقر قاليباف، رئيس مجلس شوراي اسلامي در صحن علني صبح امروز(چهارشنبه، 30 مهرماه) مجلس شوراي اسلامي در تشريح نشست غيرعلني كه از ساعت 8 و 15 آغاز شده بود، گفت: تصميمات جديدي در حوزه قيمت‌گذاري، تأمين و توزيع كالا صورت گرفت و اطمينان داريم كاهش نرخ ارز و تثبيت بورس و آموزش بورس  ادامه خواهد يافت.و ثبت نام بورس ادامه خواهد يافت .

قاليباف اظهار كرد: در اين نشست درباره مسائل اقتصادي با اولويت وزارت صمت، در حوزه قيمت‌ها، تأمين و توزيع كالا و روش‌هاي آن و مسائل مربوط به فولاد و شركت‌هاي فولادي با هماهنگي وزارت صنايع بحث و بررسي صورت گرفت.

نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه در اين نشست تصميمات خوبي گرفته شد كه توضيحات آن در فرصت مناسب ارائه مي‌شود، بيان كرد: تأمين كالا و تهاتر در اين حوزه، همچنين اصلاح روند صادرات و واردات و تأمين ارز از اولويت هايي بود كه تصميم گيري هاي جديدي براي آنها صورت گرفت. گرفتن كد بورسي بعد از ثبت نام سجام ميباشد .

رئيس مجلس در پايان خاطرنشان كرد: در سه روز گذشته نيز با وزراي اقتصادي جلساتي داشتيم كه با تصميماتي كه در اين جلسات گرفته شد، مطمئن هستيم شاهد تداوم كاهش نرخ ارز و تثبيت بورس خواهيم بود كه در فرصت مناسب توضيحات آن را نيز به اطلاع مردم مي‌رسانيم.

خبر جديد از پرداخت پول صندوق توسعه براي بورس

خبر جديد از پرداخت پول صندوق توسعه براي بورس

خبر جديد از پرداخت پول صندوق توسعه براي بورس

 

 ماجراي پرداخت پول از منابع صندوق توسعه ملي براي حمايت از بازار سهام و افرادي كه كد بورسي دارند به كجا رسيد؟ سخنگوي دولت در اين مورد روز گذشته خبر مهمي را اعلام كرده است.

در اين مورد علي ربيعي گفته است: پرداخت‌ها از منابع ريالي صندوق انجام مي‌شود و در مرحله اول هزار ميليارد تومان تامين و پس از امضاي قرارداد توسط صندوق توسعه ملي به صندوق تثبيت بازار سرمايه واريز خواهد شد.

آن طور كه خبرگزاري‌هاي مختلف گزارش داده‌اند، سخنگوي دولت درباره حمايت صندوق توسعه از آموزش بورس گفته است: اكنون اين كار در فرآيند اجرا است. با توجه به پيچيدگي‌ها و ابهاماتي همچون نرخ و مدت سپرده‌گذاري و نحوه بازگشت منابع به صندوق توسعه ملي، به‌منظور رفع اين ابهامات و نيز برخي ابهامات دستگاه‌هاي نظارتي، موضوع در هيات امناي صندوق در مورخ دوم مهر مطرح و ابهامات آن برطرف شد.

ربيعي با بيان اينكه يكي از نگراني‌ها اين بود كه اختصاص ارز موجب افزايش پايه پولي مي‌شود، گفت: پرداخت‌ها از منابع ريالي صندوق انجام مي‌شود و در مرحله اول هزار ميليارد تومان تامين و پس از امضاي قرارداد توسط صندوق توسعه ملي به صندوق تثبيت بازار سرمايه واريز خواهد شد و اين پرداخت‌ها در چند مرحله به‌طور مداوم ادامه خواهد داشت و ثبت نام بورس ادامه خواهد داشت .

سرنوشت ميهم در انتظار سهم هاي ارزنده بورس

سرنوشت مبهم در انتظار سهم هاي ارزنده بورس

اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت مبني بر كاهش دستوري قيمت فولاد در بورس صداي سهامداران را درآورده و سرنوشت مبهمي را براي سهم‌هاي ارزنده گروه فلزات اساسي رقم زده است.

سرنوشت مبهم در انتظار سهم‌هاي ارزنده بورس

يكي از مهم‌ترين دلايل افت قيمت  سهام در نتيجه اخبار و اطلاعاتي است كه از كاهش سودآوري شركت‌ها حكايت دارد. در واقع، كاهش دستوري قيمت محصولات شركت‌هاي توليدي و تازه‌ترين آن فولاد در كنار عدم انتشار گزارش‌هاي آينده نگر كه اثر‌گذاري چنين تصميماتي را تأييد يا تكذيب خواهد كرد اصلي‌ترين دليل رفتار گله وار و توأم با ترس سهامداران است.

در عين حال، اقدام  وزارت صنعت، معدن و تجارت واكنش شديد مديرعامل بورس تهران را نيز در پي داشته است و او از ضرر سهامداران 

كد بورسي بورس به دليل اشتباه در تصميم‌گيري به نفع كاهش دستوري قيمت فولاد گلايه كرده است. حسن قاليباف اصل ادامه داد: برخي از تصميمات احتمالي آتي در حوزه قيمت‌گذاري و آموزش بورس و تعيين سقف رقابت براي محصولات فولادي در بورس كالا حاكي از تكرار اقدامات اشتباه سال ۹۷ و دخالت در فرآيند ذاتي  اقتصاد  است.وي ادامه داد: بر اساس تجربه قبلي اين اقدام هيچ نتيجه مفيدي در بر نخواهد داشت و تنها به توزيع رانت در ميان عده‌اي خاصي منجر مي‌شود.

رئيس سازمان بورس افزود: با توجه به تأثير قابل توجه ثبت نام بورس سهام شركت‌هاي فولادي در بازار سهام اين اقدام تضييع حقوق ۵۰ ميليون سهامدار به شمار مي‌رود و علاوه بر كاهش درآمد شركت‌ها كه سود آن متعلق به سهامداران حقيقي، حقوقي و سهامداران سهام عدالت است، روند كلي بازار را نيز دستخوش تغييرات نامطلوب مي‌كند.

بازگشت به بازار فولاد دهه ٧٠، ٨٠ با سياست وزارت صمت

عليرضا تاجبر، كارشناس بازار سرمايه در اين زمينه گفت: همانند بورس اوراق بهادار كه به فرد و نهادي اجازه اخلال در روند معاملات را نمي‌دهد، پيشنهاد مي‌دهد، چنين سازوكاري براي بورس كالا نيز فراهم شود تا هر نهاد يا وزارتخانه‌اي نتواند برخلاف قانون در قيمت يك كالا در بورس دخالت كند.

تاجبر افزود: از كاركردهاي اصلي بورس كالا، رساندن عرضه‌كننده و تقاضاكننده به هم و تعيين قيمت واقعي كالا است و هرگونه دخالت دراين‌باره موجب تغيير قيمت واقعي خواهد شد. به اين ترتيب در زماني كه اقتصاد كشور با تنش‌هاي تورمي و نوسانات دلار مواجه نيست، طبيعتاً معاملات در بورس كالا به دليل نبود دخالت‌هاي دستوري به بهترين شكل دنبال مي‌شود اما متأسفانه بعد از مشكلات اقتصادي و دخالت‌هايي كه صورت گرفت شاهد تصميم‌هاي رانت زا در حوزه مبادلات كالايي هستيم.

وي افزود: به عنوان مثال به دليل دولتي بودن اقتصاد و اختصاص  يارانه  به محصولات كشاورزي، در اين مدت عرضه فيزيكي كالاهاي كشاورزي به دليل يارانه‌اي بودن در بورس انجام نشد. همچنين رينگ صنعتي و معدني بورس كالا مدام دستخوش دخالت‌هاي وزارت صمت شده و رينگ پتروشيمي هم بعضا دستخوش دخالت‌هاي بيروني مي‌شود. در مجموع بايد يادآور شد برخي در تلاش هستند به دليل آنكه بورس كالا داراي شفافيت است اين بستر معاملاتي را تضعيف كنند. بهانه اين افراد نيز آن است كه رشد قيمت‌ها را به بورس نسبت مي‌دهند اما اين ديدگاه شبيه به آن است كه مثلا بازار تهران را دليل گراني كالا بدانيم.

اين كارشناس بازار سرمايه تاكيد كرد: بورس كالا بستر كشف قيمت بر اساس عرضه و تقاضاست اما عده‌اي به دليل ناكارآمدي اقداماتشان براي تنظيم بازار، بخش‌هاي ديگر را مقصر گراني‌ها اعلام مي‌كنند كه در اين زمينه بايد به سراغ كساني رفت كه با دستكاري ها، روند عرضه و تقاضا را به هم مي‌زنند و موجب افزايش قيمت‌ها مي‌شوند.

تاجبر اظهاركرد: متأسفانه، تصميم‌گيران فكر مي‌كنند اگر براي كالاها قيمت‌گذاري كنند به نفع اقتصاد كشور و جلوگيري از تورم مضاعف خواهد بود كه مرور تجربيات همين يكي دو سال گذشته نشان مي‌دهد قيمت گذاري‌ها تا چه حد به توليد كشور ضربه زده است.

دستكاري قيمت در بورس اوراق جرم است در بورس كالا افتخار!

وي در خصوص قيمت‌گذاري گفت: در اين خصوص مي‌توان به بورس اوراق بهادار اشاره كرد كه سابقه بيشتري دارد و مي‌تواند الگوي مناسبي باشد؛ اگر فردي (چه حقيقي و چه حقوقي) در بورس اوراق بهادار، قيمت‌ها را دستكاري كند و كاركرد آن را دچار اختلال كند بلافاصله از طريق سازمان بورس، شناسايي و با او برخورد مي‌شود، چون اين كار تخلف محسوب شده و با آن فرد به‌عنوان يك مجرم رفتار مي‌كنند. حال سؤال اين است كه چرا چنين سازوكاري را در بورس كالا نداريم؟ چرا خود سياست‌گذار در بورس كالا اجازه دخالت قيمتي دارد؟ اگر دولت و ديگر نهادها نگرانند كه برخي افراد و دلال‌ها با خريد عرضه‌هاي بورسي و فروش خريدهاي خود در بازار آزاد، به عامل افزايش قيمت تبديل شده‌اند، چرا با آنان برخورد پيشگيرانه و قانوني نمي‌كنند؟ چرا به‌جاي تعقيب دلال‌ها كه با مجوز وزارت صمت امكان خريد مواد اوليه را دارند، بورس كالا را زير سؤال مي‌برند و با دخالت در مكانيزم بازار، ماهيت بورس كالا را تخريب مي‌كنند؟

به گفته تاجبر، متأسفانه به‌جاي اقداماتي مانند رفع كاستي‌هاي «بهين ياب» وزارت صمت با هدف پيشگيري از رخنه دلالان به عرضه‌هاي بورسي و برخورد با واسطه‌هاي زياده‌طلب، اقدام به قيمت‌گذاري كالاها مي‌كنند كه همين اتفاق اوضاع را بدتر مي‌كند.

اين كارشناس بازار سرمايه گفت: اقدام اخير وزارت صمت در حوزه  فولاد ، بازار را به دوران اوايل دهه هشتاد برمي‌گرداند كه دلالان حرف اول را در بازار مي‌زدند و امكان نظارت بر فعاليت آنها نيز وجود ندارد.

تاجبر گفت: بايد اميدوار باشيم، با تدابير درست و منطقي اجازه داده نشود كه اين اتفاق مغاير منافع ملي يعني قيمت‌گذاري دستوري به بازارهاي كالا برگردد و در مقابل با كنار رفتن محدوديت ها، عرضه و تقاضاي آزادانه در بورس كالا محور مبادلات مواد اوليه باشد كه تنها راه تحقق جهش توليد همين اتفاق است.

نابينايان كد بورسي را غير حضوري ميگيرند

نابينايان كد بورسي را غيرحضوري مي‌گيرند

نابينايان كد بورسي را غيرحضوري مي‌گيرند

امكان احراز هويت  و دريافت كد بورسي غيرحضوري نابينايان و كم‌بينايان در بازار سرمايه بوسيله اپليكيشن سيگنال فراهم شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي، علي رسولي‌زاده گفت: احراز هويت غيرحضوري نابينايان و كم‌بينايان در بازار سرمايه فراهم شد و خدمات احراز هويت غيرحضوري سجام بوسيله اپليكيشن سيگنال هم‌زمان با روز عصاي سفيد براي استفاده جامعه نابينايان و كم‌بينايان فراهم شد تا اين افراد نيز بتوانند مانند سايرين ثبت نام بورس انجام دهند و وارد حوزه سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه شوند.

مديرعامل پارت توضيح داد: علاوه بر اين، با توجه به لزوم وارد كردن تعدادي كد امنيتي كه در روند انجام احراز هويت قرار گرفته‌اند، امكان پخش صوتي هم اضافه شده تا نابينايان و كم‌بينايان براي وارد كردن كدها نياز به همراهي سايرين نداشته باشند.

رسولي‌زاده افزود: الزام هايي كه به بخش تصويربرداري مربوط مي شوند، با استفاده از هوش مصنوعي بررسي و در صورت نياز، اخطارهاي لازم به شكل صوتي اعلام مي‌شوند. اخطارهايي مانند «از گوشي فاصله بگيريد»، «چهره خود را به سمت راست يا چپ بچرخانيد» و مشابه آن‌ها از جمله اين پيام هاست.

وي اضافه كرد: مهم‌ترين نكته در احراز هويت غيرحضوري سجام، نياز نداشتن به حضور در مكان خاصي است و براي انجام اين فرآيند نياز نيست به مكاني مراجعه شود و تنها كافي است بعد از ثبت‌نام در سايت سامانه سجام و دريافت كد پيگيري ده رقمي، اپليكيشن سيگنال را باز كنند، وارد بخش احراز هويت غيرحضوري شوند و بعد از تأييد اطلاعات، مراحل را كه شامل گرفتن عكس سلفي، عكس امضا و ضبط يك ويديوي 15 ثانيه‌اي را طي كنند و به سادگي احراز هويت خود را انجام دهند.

به گفته رسولي‌زاده، شركت دانش‌بنيان ياد شده با استفاده از اپليكيشن سيگنال، تا اين لحظه توانسته احراز هويت بيش از دو ميليون نفر را انجام دهد. 

وي افزود: گسترش خدمات احراز هويت غيرحضوري سجام، علاوه بر حذف صف‌ها و خطرات مربوط به آن در ايام كرونا، در وقت و هزينه متقاضيان نيز صرفه‌جويي مي‌شود. هرچند اين موضوع در مورد افرادي كه براي حضور در اماكن عمومي با مشكلاتي مانند آماده‌ نبودن كامل زيرساخت‌هاي مخصوص حمل و نقل و... روبرو شده اند، اما بسان سالمندان، توانيابان جسمي و نابينايان، اين خدمت بسيار بيشتر از يك صرفه‌جويي ساده است.

رسولي زاده خاطرنشان كرد: نوظهور بودن خدمت احراز هويت غيرحضوري و باتوجه به اينكه نخستين سيستم احراز هويت غيرحضوري سامانه سجام توسط شركت دانش‌بنيان پارت اجرا شده است، ارائه چنين خدماتي براي نابينايان نيز نخستين بار درحال انجام است.

به گزارش سنا، وي افزود: عموم نابينايان از اپليكيشن‌هايي نظير تاك‌بك يا اسپيك، براي كار با تلفن همراه استفاده مي‌كنند. با اين وجود اكثر نرم‌افزارهاي فارسي با اين ابزارها سازگار نشده‌اند. در اين بين، سيگنال براي ارائه بهتر خدمات  و آموزش بورس و احراز هويت غيرحضوري سجام به نابينايان، در گام نخست، تمام قسمت‌هاي مربوط به احراز هويت را با اين ابزارها سازگار كرده تا بدون نياز به نصب ابزارهاي جديد يا تغيير رويه‌ها، بتوانند از اين خدمات بهره‌مند شوند.