آرشیو آبان ماه 1399

آموزش بورس به زبان ساده و راهنماي سهام عدالت

بورس در هفته نيمه تعطيل باز است

بورس در دو هفته نيمه‌تعطيل، باز است

بورس در دو هفته نيمه‌تعطيل، باز است

سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا با اعلام جزيياتي از تشديد محدوديت‌هاي دو هفته آينده و عدم تعطيلي بانك‌ها خبر داد كه اين به معناي عدم تعطيلي بورس است.

به گزارش خبرنگار اقصادي عليرضا رئيسي بعد از جلسه ستاد ملي مبارزه با كرونا با اعلام اينكه از شنبه آينده براي دو هفته حداقل 25 مركز استان و همه كلان شهرها مشمول محدوديت‌هاي شديد هستند، گفت: از اول آذرماه به جز شغل‌هاي سطح يك مانند مراكز تهيه مايحتاج، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، بيمارستان، مطب، داروخانه، همه مشاغل تعطيل هستند و ادارات تا حداكثر يك سوم كاركنان حق حضور دارند. و ثبت نام بورس كاهش مي يابد . 

سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا افزود: بانك ها هم در سطح يك مشاغل بوده و طي دو هفته تعطيل نخواهند بود.و آموزش بورس كاهش يافته است . 

شايان ذكر است روز گذشته رئيس سازمان بورس با اشاره به احتمال تعطيل شدن دو هفته‌اي تهران گفت اگر تعطيلي بانك‌ها توسط هيات دولت بطور رسمي اعلام شود، بورس هم تعطيل خواهد شد. اين در حالي است كه قرار است بانك‌ها با حداقل نيرو كار را ادامه دهند و به تبع آن بازار سرمايه نيز تعطيل نمي شود.و كد بورسي صادر خواهد شد  ..  .

اصلاح شاخص بورس يعني چه ؟

اصلاح شاخص بورس يعني چه؟

اصلاح شاخص بورس اصطلاحي است كه اين روزها زياد آن را مي شنويم ولي اين اصطلاح براي بسياري از سهامداران تازه كار و علاقه مندان به سرمايه گذاري در بورس، ناآشنا است.

به گزارش كاماپرس، يكي از پيامدهاي رونق بي سابقه بورس رايج شدن اصطلاحات بورسي در ميان مردم است با اين وجود برخي اصطلاحات همچون اصلاح شاخص بورس بارها به گوش بسياري از سهامداران تازه كار و علاقه مندان و متقاضيان خريد سهام و سرمايه گذاري در بورس و كدبورسي مي خورد بي آن كه معني اين اصطلاح براي آنها روشن باشد.

شاخص بورس چيست؟

قبل از آن كه بگوئيم اصلاح شاخص بورس به چه معناست بايد نگاهي اجمالي داشته باشيم به اين كه اصولا شاخص بورس چيست. شاخص بورس – و به عبارت دقيق تر شاخص هاي بورس –  معيارهايي براي مشخص شدن ميانگين سود و زيان سهامداران از معاملات بورس به شمار مي روند. به عبارت ديگر تغييرات شاخص هاي بورس نشان دهنده ميانگين بازدهي سرمايه گذاران در بورس است. همان طور كه مي دامنيم بازار بورس بازاري است براي داد و ستد سهام شركت ها و ميانگين بازدهي اين داد و ستدها را مي توان در شاخص هاي مختلف بورس مثل شاخص قيمت ، شاخص ۵۰ شركت فعال تر، شاخص صنعت، شاخص آزاد شناور و … مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار داد.

پركاربردترين شاخص بورس، شاخص كل است كه همان شاخصي است كه هميشه در اخبار و رسانه ها از آن به عنوان شاخص بورس تهران ياد مي شود. اين شاخص بيانگر سطح عمومي قيمت و تغييرات قيمت سهام شركت هاي پذيرفته شده در بورس است و وقتي از اصلاح شاخص مي شنويم منظور اصلاح همين شاخص است.

اصلاح شاخص بورس خبر بد است يا خوب؟

وقتي در روزهاي پياپي داد و ستد سهام اغلب شركت ها با افزايش قيمت سهام همراه است شاخص كل بورس نيز – كه پيشتر ذكر شد ميانگين بازدهي بورس را نشان مي دهد – با رشد مواجه مي شود و اين درحاليست كه ممكن است افزايش قيمت هاي ايجاد شده در سهام شركت ها متكي به معيارهاي ارزندگي واقعي سهام نبوده و جو رواني يا برخي اخبار موجب افزايش قيمت سهام شركت ها شده باشد و ثبت نام بورس كاهش داشته است . .

در اين حالت سرمايه گذاران بورسي اقدام به فروش سهام خود در قيمت هاي بالا مي كنند تا سودي را كه مبناي چندان واقعي ندارد از آن خود كنند و همين امر موجب سنگين شدن طرف عرضه و سقوط قيمت سهام مي شود.  ضمنا ممكن است در بازارهاي موازي بورس مثل بازار طلا نيز فرصت هاي جذاب تري براي سرمايه گذاري ايجاد شود كه سهامداران را به فروش سهام و سرمايه گذاري در آن بازارها جلب كند. مجموع اين عوامل عرضه سهام در بورس را افزايش داده و قيمت سهام اغلب شركت ها را با كاهش مواجه مي كند كه در نتيجه شاخص كل نيز كه ميانگين بازدهي داد و ستدهاي بورس را به نمايش مي گذارد با كاهش مواجه مي شود.

به اين رويداد اصطلاحا اصلاح شاخص گفته مي شود. چنانچه سطح عمومي قيمت سهام از ارزندگي واقعي سهام فاصله گرفته و فراتر رفته باشد اصلاح شاخص اتفاق مثبتي به شمار مي رود و بازار را شفاف تر و سرمايه گذاري در آن را كم ريسك تر مي كندو آموزش بورس لازم است . 

شايان ذكر است اصلاح شاخص بورس با ريزش شاخص متفاوت است.در ريزش شاخص هجوم سهامداران براي فروش سهام، قيمت سهام را به حدي كاهش مي دهد كه قيمت سهام از ارزندگي واقعي سهام به مراتب كمتر مي شود.

كدال براي سهامداران چه كاربردي دارد ؟

كدال براي سهامداران و سرمايه گذاران چه كاربردي دارد؟

همان‌طور كه مي‌دانيد كسب سود در  بازار بورس از دو طريق به دست مي‌آيد، اول از طريق افزايش قيمت سهام و دوم از طريق تقسيم سود نقدي بين كد بورسي مصوب مجامع عمومي عادي سهام.  لازم به ذكر است كه در بيش از ۹۰ درصد اوقات رشد قيمت سهام ناشي از يك خبر يا اتفاق در درون شركت ايجاد مي‌شود كه اين علت را سرمايه‌گذاران از طريق گزارش‌هاي منتشر شده شركت‌ها در سامانه كدال به دست مي‌آورند. هم‌چنين طبق قانون حداكثر چهار ماه پس از پايان سال مالي، شركت‌ها ملزم به برگزاري مجمع عمومي عادي هستند و در صورتي كه عمليات سال پيش آن سودآور بوده باشد در مجمع ملزم هستند تا حداقل ده درصد از آن را بين سرمايه‌گذاران تقسيم نمايند. طبق قانون بورس شركت‌ها موظف هستند تا ده روز پيش از برگزاري مجمع عمومي عادي آگهي دعوت به مجمع را در سامانه كدال درج نمايند تا سرمايه‌گذاران بتوانند تصميم دقيقي را اتخاذ نمايند. هم‌چنين هم‌زمان با انتشار آگهي، بايستي زمان پرداخت سود نقدي مصوب مجمع را اعلام نمايند تا از اين دريچه سرمايه‌گذاران با آگاهي كامل نسبت به تمامي جزييات، تصميم‌گيري نمايند.

رايج‌ترين گزارش ها در سامانه كدال:

در تاريخ تهيه اين مقاله گزارش‌هاي متنوعي در سامانه كدال منتشر مي‌گردد كه هر كدام كاربردهاي ويژه و خاصي دارد كه در اين متن به معرفي اوليه آن‌ها بسنده مي‌كنيم:

الف) صورت هاي مالي ميان دوره و پايان دوره:

بر طبق الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف كسب اطلاعات به موقع و شفاف از فعاليت‌ها، شركت‌هاي بورسي ملزم هستند تا صورت هاي مالي  خود را به همراه جزييات اطلاعات در بازه‌هاي زماني ۳ ماهه منتشر نمايند. بنابراين گزارشي تحت عنوان اطلاعات و صورت‌هاي مالي ميان‌دوره‌اي ۳، ۶ و ۹ ماهه را از شركت‌ها مشاهده خواهيم كرد. هم‌چنين اطلاعات و صورت‌هاي مالي ۱۲ ماهه نيز گزارش سال مالي شركت را در اختيار عموم قرار مي‌دهد.و آموزش بورس ضروري است . 

ب) گزارش هاي ماهيانه:

از ديگر اطلاعات مهم و حياتي كه از سال ۱۳۹۵ توسط سازمان بورس براي تمامي شركت‌ها الزامي گرديد گزارش يك‌ماهه از فروش شركت‌ها بوده است. در اين گزارش شركت‌ها آمار فروش خود و يا ارائه خدمات انجام شده طي يك ماه گذشته را همراه با حجم و نرخ فروش و در نهايت ارزش ريالي فروش كل، ارائه مي‌كنند تا شفافيت اطلاعاتي از شركت‌هاي بورسي افزايش پيدا نمايد.

پ) گزارش فعاليت هيئت مديره:

هنگامي كه شركت‌ها گزارش اطلاعات و صورت‌هاي مالي ۱۲ ماهه خود را منتشر مي‌كنند جهت برگزاري مجمع عمومي عادي ملزم هستند تا گزارش حسابرسي شده آن را در سامانه كدال منتشر نمايند. پس از انتشار اين گزارش، اعضاي هيئت‌مديره شركت با توجه به اتفاقات سال گذشته و وضعيت آتي، گزارش‌هاي مهم و حياتي از وضعيت و جايگاه شركت در زمان فعلي و آتي شركت منتشر مي‌كنند و تمامي اين اطلاعات را در قالب گزارش فعاليت هيئت مديره در سامانه كدال منتشر مي‌كند و سهامداران از اين طريق اطلاعات مهم و حياتي را به دست مي‌آورند.ثبت نام بورس كاهش داشته اي=ست . 

ت) گزارش اطلاعات با اهميت گروه الف:

تا قبل از بهمن ۱۳۹۶ شركت‌هاي بورسي در صورت بروز اتفاقات مهم كه بر روي سود هر سهم آن اثرگذار بود و اثر آن موجب تغيير بيش از ۲۰ درصدي در EPS شركت مي‌شد گزارشي تحت عنوان پيش‌بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به ۱۳xx/xx/xx منتشر مي‌كردند و در آن اطلاعاتي را منتشر مي‌كردند. ولي از بهمن سال ۱۳۹۶ سازمان بورس اين گزارش‌ها را حذف و به جاي آن مصوب كرد تا شركت‌ها اطلاعات مهم و اثرگذار بر سود هر سهم خود را در گزارشي تحت عنوان افشاي اطلاعات بااهميت گروه الف منتشر نمايند و در آن تغييرات سود هر سهم را گزارش كنند.

ث) گزارش اطلاعات با اهميت گروه ب:

هم‌چنين اطلاعات بااهميت ديگر را كه مستقيماً موجب تغيير سود هر سهم نمي‌شوند ولي جزو اطلاعاتي است كه سهامداران بايد نسبت به آن آگاهي داشته باشند در گزارشي تحت عنوان افشاي اطلاعات بااهميت گروه ب منتشر مي‌گردد(براي مثال برنده شدن يك شركت توليدي در يك مناقصه و …).

كدال براي سهامداران و سرمايه گذاران چه كاربردي دارد؟

همان‌طور كه مي‌دانيد كسب سود در  بازار بورس از دو طريق به دست مي‌آيد، اول از طريق افزايش قيمت سهام و دوم از طريق تقسيم سود نقدي مصوب مجامع عمومي عادي سهام.  لازم به ذكر است كه در بيش از ۹۰ درصد اوقات رشد قيمت سهام ناشي از يك خبر يا اتفاق در درون شركت ايجاد مي‌شود كه اين علت را سرمايه‌گذاران از طريق گزارش‌هاي منتشر شده شركت‌ها در سامانه كدال به دست مي‌آورند. هم‌چنين طبق قانون حداكثر چهار ماه پس از پايان سال مالي، شركت‌ها ملزم به برگزاري مجمع عمومي عادي هستند و در صورتي كه عمليات سال پيش آن سودآور بوده باشد در مجمع ملزم هستند تا حداقل ده درصد از آن را بين سرمايه‌گذاران تقسيم نمايند. طبق قانون بورس شركت‌ها موظف هستند تا ده روز پيش از برگزاري مجمع عمومي عادي آگهي دعوت به مجمع را در سامانه كدال درج نمايند تا سرمايه‌گذاران بتوانند تصميم دقيقي را اتخاذ نمايند. هم‌چنين هم‌زمان با انتشار آگهي، بايستي زمان پرداخت سود نقدي مصوب مجمع را اعلام نمايند تا از اين دريچه سرمايه‌گذاران با آگاهي كامل نسبت به تمامي جزييات، تصميم‌گيري نمايند.

رايج‌ترين گزارش ها در سامانه كدال:

در تاريخ تهيه اين مقاله گزارش‌هاي متنوعي در سامانه كدال منتشر مي‌گردد كه هر كدام كاربردهاي ويژه و خاصي دارد كه در اين متن به معرفي اوليه آن‌ها بسنده مي‌كنيم:

الف) صورت هاي مالي ميان دوره و پايان دوره:

بر طبق الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف كسب اطلاعات به موقع و شفاف از فعاليت‌ها، شركت‌هاي بورسي ملزم هستند تا صورت هاي مالي خود را به همراه جزييات اطلاعات در بازه‌هاي زماني ۳ ماهه منتشر نمايند. بنابراين گزارشي تحت عنوان اطلاعات و صورت‌هاي مالي ميان‌دوره‌اي ۳، ۶ و ۹ ماهه را از شركت‌ها مشاهده خواهيم كرد. هم‌چنين اطلاعات و صورت‌هاي مالي ۱۲ ماهه نيز گزارش سال مالي شركت را در اختيار عموم قرار مي‌دهد.

ب) گزارش هاي ماهيانه:

از ديگر اطلاعات مهم و حياتي كه از سال ۱۳۹۵ توسط سازمان بورس براي تمامي شركت‌ها الزامي گرديد گزارش يك‌ماهه از فروش شركت‌ها بوده است. در اين گزارش شركت‌ها آمار فروش خود و يا ارائه خدمات انجام شده طي يك ماه گذشته را همراه با حجم و نرخ فروش و در نهايت ارزش ريالي فروش كل، ارائه مي‌كنند تا شفافيت اطلاعاتي از شركت‌هاي بورسي افزايش پيدا نمايد.

پ) گزارش فعاليت هيئت مديره:

هنگامي كه شركت‌ها گزارش اطلاعات و صورت‌هاي مالي ۱۲ ماهه خود را منتشر مي‌كنند جهت برگزاري مجمع عمومي عادي ملزم هستند تا گزارش حسابرسي شده آن را در سامانه كدال منتشر نمايند. پس از انتشار اين گزارش، اعضاي هيئت‌مديره شركت با توجه به اتفاقات سال گذشته و وضعيت آتي، گزارش‌هاي مهم و حياتي از وضعيت و جايگاه شركت در زمان فعلي و آتي شركت منتشر مي‌كنند و تمامي اين اطلاعات را در قالب گزارش فعاليت هيئت مديره در سامانه كدال منتشر مي‌كند و سهامداران از اين طريق اطلاعات مهم و حياتي را به دست مي‌آورند.

ت) گزارش اطلاعات با اهميت گروه الف:

تا قبل از بهمن ۱۳۹۶ شركت‌هاي بورسي در صورت بروز اتفاقات مهم كه بر روي سود هر  سهم  آن اثرگذار بود و اثر آن موجب تغيير بيش از ۲۰ درصدي در EPS شركت مي‌شد گزارشي تحت عنوان پيش‌بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به ۱۳xx/xx/xx منتشر مي‌كردند و در آن اطلاعاتي را منتشر مي‌كردند. ولي از بهمن سال ۱۳۹۶ سازمان بورس اين گزارش‌ها را حذف و به جاي آن مصوب كرد تا شركت‌ها اطلاعات مهم و اثرگذار بر سود هر سهم خود را در گزارشي تحت عنوان افشاي اطلاعات بااهميت گروه الف منتشر نمايند و در آن تغييرات سود هر سهم را گزارش كنند.

ث) گزارش اطلاعات با اهميت گروه ب:

هم‌چنين اطلاعات بااهميت ديگر را كه مستقيماً موجب تغيير سود هر سهم نمي‌شوند ولي جزو اطلاعاتي است كه سهامداران بايد نسبت به آن آگاهي داشته باشند در گزارشي تحت عنوان افشاي اطلاعات بااهميت گروه ب منتشر مي‌گردد(براي مثال برنده شدن يك شركت توليدي در يك مناقصه و …).

ج) گزارش تفسيري مديريت:

در گذشته تمامي انتظارات مديريت در قالب گزارش پيش‌بيني درآمد هر سهم منتشر مي‌شد ولي در حال حاضر در گزارشي تحت عنوان گزارش تفسيري مديريت  كه در دو قالب تحت وب و فايل متني PDF منتشر مي‌گردد و انتظارات مديريت از فروش(به طور خاص فروش مقداري محصولات) منتشر مي‌گردد. عموماً اين گزارش همراه با صورت‌هاي مالي ميان‌دوره‌اي منتشر مي‌گردد.

چ) يادداشت‌هاي همراه صورت‌هاي مالي:

بر طبق قانون سازمان، تمامي شركت‌هاي بورسي ملزم هستند تا براي گزارش‌هاي ۶ ماهه و ۱۲ ماهه خود گزارش حسابرسي شده شركت را منتشر كنند. لازم به ذكر است كه تمامي شركت‌هاي بورسي داراي حسابرس داخلي هستند و گزارش مزبور توسط حسابرس مستقل خارج از شركت كه مورد تائيد سازمان بورس هست تهيه مي‌گردد. گزارش حسابرس مستقل در گزارشي تحت عنوان اطلاعات و صورت‌هاي مالي ۶(۱۲) ماهه منتهي به ۱۳XX/XX/XX منتشر مي‌گردد. لازم به ذكر است كه عنوان اصلي اين گزارش عموماً يادداشت‌هاي همراه صورت‌هاي مالي است.

ح) فرايند انجام افزايش سرمايه:

در نهايت يكي از مهم‌ترين گزارش‌ها كه سرمايه‌گذاران به آن توجه ويژه دارند گزارش  افزايش سرمايه شركت‌ها هست. لازم به ذكر است كه براي برگزاري مجمع فوق‌العاده جهت انجام افزايش سرمايه شركت‌ها بايستي چندين گزارش ارائه بدهند كه تمامي آن‌ها در قالب اطلاعيه‌هاي كدال در اختيار عموم قرار بگيرد. ابتدا گزارش طرح توجيهي افزايش سرمايه در گزارشي تحت عنوان پيشنهاد هيئت‌مديره به مجمع فوق‌العاده در خصوص افزايش سرمايه منتشر مي‌گردد. پس از آن اين گزارش براي حسابرس و بازرس قانوني ارسال مي‌گردد و پس از تائيد توسط اين دو، گزارشي تحت عنوان اظهارنظر حسابرس و بازرس قانوني در خصوص افزايش سرمايه در كدال درج مي‌گردد و گزارش مزبور براي سازمان بورس ارسال مي‌گردد. نظر سازمان بورس در گزارشي با عنوان مدارك و مستندات درخواست افزايش سرمايه در سامانه درج مي‌گردد. پس از طي تمامي مراحل شركت موظف است طي ۶۰ روز مجمع فوق‌العاده را برگزار نمايد.

در گذشته تمامي انتظارات مديريت در قالب گزارش پيش‌بيني درآمد هر سهم منتشر مي‌شد ولي در حال حاضر در گزارشي تحت عنوان گزارش تفسيري مديريت  كه در دو قالب تحت وب و فايل متني PDF منتشر مي‌گردد و انتظارات مديريت از فروش(به طور خاص فروش مقداري محصولات) منتشر مي‌گردد. عموماً اين گزارش همراه با صورت‌هاي مالي ميان‌دوره‌اي منتشر مي‌گردد.

چ) يادداشت‌هاي همراه صورت‌هاي مالي:

بر طبق قانون سازمان، تمامي شركت‌هاي بورسي ملزم هستند تا براي گزارش‌هاي ۶ ماهه و ۱۲ ماهه خود گزارش حسابرسي شده شركت را منتشر كنند. لازم به ذكر است كه تمامي شركت‌هاي بورسي داراي حسابرس داخلي هستند و گزارش مزبور توسط حسابرس مستقل خارج از شركت كه مورد تائيد سازمان بورس هست تهيه مي‌گردد. گزارش حسابرس مستقل در گزارشي تحت عنوان اطلاعات و صورت‌هاي مالي ۶(۱۲) ماهه منتهي به ۱۳XX/XX/XX منتشر مي‌گردد. لازم به ذكر است كه عنوان اصلي اين گزارش عموماً يادداشت‌هاي همراه صورت‌هاي مالي است.

ح) فرايند انجام افزايش سرمايه:

در نهايت يكي از مهم‌ترين گزارش‌ها كه سرمايه‌گذاران به آن توجه ويژه دارند گزارش افزايش سرمايه شركت‌ها هست. لازم به ذكر است كه براي برگزاري مجمع فوق‌العاده جهت انجام افزايش سرمايه شركت‌ها بايستي چندين گزارش ارائه بدهند كه تمامي آن‌ها در قالب اطلاعيه‌هاي كدال در اختيار عموم قرار بگيرد. ابتدا گزارش طرح توجيهي افزايش سرمايه در گزارشي تحت عنوان پيشنهاد هيئت‌مديره به مجمع فوق‌العاده در خصوص افزايش سرمايه منتشر مي‌گردد. پس از آن اين گزارش براي حسابرس و بازرس قانوني ارسال مي‌گردد و پس از تائيد توسط اين دو، گزارشي تحت عنوان اظهارنظر حسابرس و بازرس قانوني در خصوص افزايش سرمايه در كدال درج مي‌گردد و گزارش مزبور براي سازمان بورس ارسال مي‌گردد. نظر سازمان بورس در گزارشي با عنوان مدارك و مستندات درخواست افزايش سرمايه در سامانه درج مي‌گردد. پس از طي تمامي مراحل شركت موظف است طي ۶۰ روز مجمع فوق‌العاده را برگزار نمايد.

مجمع عمومي عادي ساليانه شركت ها چيست ؟

مجمع عمومي عادي ساليانه شركت ها چيست و چرا برگزار مي‌شود؟

مجامع شركت هاي سازمان بورس براي سرمايه گذاران نوپا همواره مبهم بوده و سهامداران به دنبال آگاهي در اين زمينه هستند. در اين مقاله مفهوم مجمع عمومي شركت ها را براي علاقه‌مندان به اين حوزه روشن مي‌سازيم.

با توجه به اينكه شركت هاي بورسي همواره به دنبال منافعي براي خود و كد بورسي  سهامداران هستند با برگزاري جلسات سالانه يا فوق‌العاده، تحت عنوان مجمع عمومي، سعي در بهبود شرايط خود دارند.

اين مجامع كه از سوي مديران، بازرسان و يا سهامداران دعوت مي‌شوند قبل از برگزاري موظف‌اند به‌طور دقيق و شفاف زمان، مكان و ضوابط مجمع را به اطلاع عموم برسانند.

هر يك از مجامع وظايف و شرايط مربوط به خود را داشته كه پيش‌تر در اساسنامه‌ي شركت درج مي‌گردد و تخلف ازآنچه ذكرشده مجاز نيست.وآموزش بورس نياز است . 

باوجود اطلاعات كامل از زمان برگزاري و سود مجمع، سهامداران بورس مي‌توانند به سهولت در مورد شركت يا عدم شركت در مجمع عمومي تصميم‌گيري نمايند.

محمع عمومي چيست

مجمع:

 شركت ها طي دوره‌ي فعاليت خود، هرساله بايد جلساتي جهت اخذ تصميمات مهم در خصوص عملكرد شركت، مديران و تغيير در مصوبات برگزار نمايند. اين جلسات كه با حضور سهامداران شركت صورت مي‌پذيرد با عنوان مجمع عمومي شناخته مي‌شود.ثبت نام بورس كاهش يافته .

مجمع عمومي معمولاً جهت ايجاد منافع براي سهامداران و شركت برگزار مي‌گردد و بالاترين مركز قدرت جهت تصميم‌گيري و تعيين مقررات شركت است.

قبل از تشكيل مجمع عمومي، سهامداري كه تمايل به حضور در جلسه را دارد مي‌تواند اوراق سهام خود را به شركت ارائه نموده و مجوز ورود به مجمع را دريافت نمايد، يا به شخص ديگري وكالت دهد تا به‌عنوان نماينده به‌جاي او در جلسه حاضر شود.

دعوت به مجمع:

هيات مديره شركت مكلف است نسبت به دعوت مجمع عمومي اقدام نمايد، چنانچه مديران مجمع را در موعد مقرر دعوت نكنند، بازرس شركت بايد اين كار را انجام دهد، در غير اين صورت سهامداران مي‌توانند خواستار برگزاري مجمع شوند.

شركت ها موظف هستند كه زمان، مكان، تاريخ، محل تشكيل و دستور جلسه‌ي مجمع عمومي را در روزنامه‌هاي كثيرالانتشار و سايت اينترنتي شركت درج كنند و مراتب را حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاري مجمع اطلاع دهند. 

جهت تصميم‌گيري بهتر سهامداران براي شركت يا عدم شركت در مجمع، ۱۰ روز قبل از برگزاري، صورت هاي مالي سالانه حسابرسي شده، كليه يادداشت‌هاي پيوست آن، گزارش فعاليت هيات مديره شركت و آگاهي دعوت به مجمع از طريق  سايت كدال و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار  در اختيار همه قرار مي‌گيرند.

جدول زمان‌بندي پرداخت سود نقدي پيشنهادي نيز قبل از برگزاري مجمع عمومي در سامانه  كدال به اطلاع عموم مي‌رسد.

مجمع عمومي شركت ها

انواع مجامع عمومي:

 مجمع عمومي مهم‌ترين ركن شركت محسوب شده و بنابه ماده ۷۳ قانون تجارت انواع مختلفي دارد. مقررات مربوط به حضور تعداد افراد موردنياز براي تشكيل مجمع و آراء لازم جهت اخذ تصميمات در اساسنامه معين خواهد شد، مگر در موردي كه مطابق با قانون، خاص و ويژه تلقي گردد

چهار نوع مجمع عمومي در جهت پيشبرد منافع شركت در نظر گرفته‌شده است،

  1. مجمع عمومي مؤسس

  2. مجمع عمومي عادي

  3. مجمع عمومي فوق‌العاده

  4. مجمع عمومي خاص

مجمع عمومي موسس:

 مجمع عمومي موسس براي شركت هاي سهامي عام الزامي و براي شركت هاي خاص غير الزامي تلقي مي‌گردد. اين مجمع قبل از تأسيس و ثبت شركت با حضور تمام مؤسسين و پذيره نويسان تشكيل‌شده و در تمام مدت فعاليت شركت فقط يك‌بار برگزار مي‌گردد.

در مجمع عمومي موسس حضور سهامداراني كه حداقل نصف سرمايه ي شركت را متعهد شدند ضروري است. در صورت عدم حضور اين تعداد، موسسين مجمع ديگري دعوت مي‌نمايند. در مجمع دوم يك‌سوم دارندگان سهام بايد شركت نمايند، در غير اين صورت در نوبت سوم، آخرين مجمع عمومي اعلام‌شده و اگر اكثريت لازم حاصل نگردد مؤسسين عدم تشكيل شركت را اعلام مي‌نمايند.

وظايف مجمع عمومي موسس

  • رسيدگي به گزارش موسسين و تصويب آن

  • احراز پذيره‌نويسي كل سهام شركت

  • تصويب طرح اساسنامه‌ي شركت و يا اصلاح آن

  • تعيين و تصويب اولين مديران و بازرسان

  • تعيين روزنامه‌ي كثيرالانتشار جهت هرگونه دعوت و اطلاعيه قبل از اولين مجمع عمومي عادي

گزارش مؤسسين بايد حداقل ۵ روز قبل از مجمع عمومي موسس، در محل مجمع، در اختيار پذيره نويسان سهام قرار گيرد.

مجمع عمومي عادي:

مجمع عمومي عادي ساليانه در مقايسه با مجامع عمومي ديگر از اهميت بيشتري برخوردار است. اين مجمع به‌طورمعمول يك‌بار در سال تشكيل مي‌شود و بنا بر وظايف مقرر در اساسنامه، بحث، بررسي و تصميم‌گيري مي‌نمايد.

شركت هاي سهامي موظف‌اند مجمع عمومي ساليانه خود را حداكثر ۴ ماه پس از پايان سال مالي شركت اجرايي كنند.

جهت رسميت مجمع عمومي عادي حضور حداقل بيش از نصف سهامداران داراي حق راي الزامي است. چنانچه در دعوت اول حدنصاب حاصل نگردد، جلسه‌ي دوم با حضور هر تعداد از سهامداران داراي حق راي، مشروط بر درج نتيجه‌ي دعوت اول، رسميت ميابد.

تصميمات و مصوبات مجمع عمومي عادي با اكثريت نصف بعلاوه يك راي در جلسه معتبر خواهد بود مگر در انتخاب مديران و بازرسان كه در اين مورد تعداد آراء هر راي دهنده در عدد مديراني كه بايد انتخاب شوند ضرب مي‌گردد و راي دهنده مي‌تواند آراء خود را به يك نفر بدهد يا بين چند نفر تقسيم كند.

وظايف مجمع عمومي عادي ساليانه

  • رسيدگي به كليه امور جاري شركت مگر موارد تحت اختيار مجامع عمومي مؤسس يا فوق‌العاده

  • بررسي ترازنامه و حساب سود و زيان سال مالي گذشته و رسيدگي به‌صورت دارايي و مطالبات و صورت حساب سالانه شركت

  • انتخاب هيات مديره و بازرسان شركت

  • تصويب ترازنامه و تقسيم منافع بين سهامداران

  • تعيين روزنامه كثيرالانتشار

  • تصويب و يا رد پيشنهاد‌ها ارائه‌شده از سوي مديران

مجمع عمومي عادي به‌طور فوق العاده

گاهي در طي دوره‌ي فعاليت شركت هيات مديره و بازرسان شركت، تشكيل مجمع عمومي عادي را در تاريخي جز موعد مقررشده در اساسنامه، الزامي  مي‌دانند و مجمع عمومي را به‌طور فوق العاده برگزار مي‌نمايند.

در اين صورت دستور جلسه‌ي مجمع بايد در آگهي دعوت قيد گردد. به اين گردهمايي اضطراري سهامداران و مديران شركت، مجمع عمومي عادي به‌طور فوق العاده گفته مي‌شود.

مجمع عمومي فوق‌العاده:

مجمع عمومي فوق العاده متشكل از صاحبان سهام شركت، در مواقع اضطراري و زماني كه موضوع خاصي مطرح باشد تشكيل مي‌شود. گاهي موارد ويژه‌اي براي شركت پيش مي‌آيد كه در صلاحيت وظايف مجمع عادي نيست ولي براي اخذ تصميمات به تصويب سهامداران نياز است. در چنين شرايطي مجمع عمومي فوق العاده دعوت مي‌نمايد.

اين مجمع با حضور حداقل دارندگان بيش از دوسوم سهام، كه حق راي دارند، يا نمايندگان آن‌ها رسميت خواهد داشت و تصميمات در اين جلسه با شركت دوسوم آراء سهامداران حاضر معتبر است.

اگر در اولين دعوت حدنصاب مذكور حاصل نشود، مجمع براي بار دوم دعوت مي‌گردد. مجمع دوم با حضور بيش از يك‌سوم سهامداران داراي حق راي رسميت مي‌يابد منوط بر اينكه نتيجه‌ي عدم تشكيل جلسه‌ي اول قيد گردد.

وظايف مجمع عمومي فوق‌العاده

  • تغيير اساسنامه‌ي شركت

  • افزايش سرمايه

  • انحلال شركت

 مجمع عمومي خاص:

اگر مجمع عمومي سهام تصميم به تغيير در حقوق نوع مخصوصي از سهام داشته باشد، اين تصميم قطعي نخواهد بود مگر بعدازآن كه دارندگان اين سهم در جلسه‌اي خاص آن را تصويب 

جهت اعتبار مصوبات اين مجمع بايد حداقل نصف دارندگان سهام در جلسه حاضر باشند و اگر حدنصاب تكميل نشود در دعوت دوم تصميمات با حضور يك‌سوم سهامداران و با اكثريت دوسوم آراء اتخاذ مي‌گردد.

سود مجمع:

 به‌طورمعمول ۲ روز كاري قبل از برگزاري مجمع شركت، نماد معاملاتي آن شركت در  تابلوي بورس و اوراق بهادار متوقف مي‌شود و ديگر قابل معامله نخواهد بود. پس اگر قصد شركت در مجمع را نداريد بايد قبل از آن از سهم خارج شويد. 

برگشت نماد معاملاتي شركت به تابلوي بورس و اوراق بهادار حداكثر ۵ روز بعد از برگزاري مجمع خواهد بود. قيمت سهم بعد از بازگشايي نماد بدون محدوديت دامنه ي نوسان خواهد بود. كشف قيمت سهم با توجه به سفارشات و عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود و سهم بايد در يك قيمت خاص حجم معيني معامله گردد. با مشخص شدن قيمت، سهم مجددا براي دقايقي بسته خواهد شد و دوباره با محدوديت نوسان ۵ درصد باز مي شود.

تصميمات اتخاذي در مجمع مشمول افرادي  مي‌شود كه در تاريخ برگزاري مجمع سهامدار شركت بوده‌اند. بنابراين اگر شما بعد از بازگشايي نماد، سهم خود را بفروشيد سود مجمع در هرزماني كه پرداخت شود متعلق به شما خواهد بود و نه فردي كه سهام را از شما خريداري نموده است.

چنانچه در مجمع سود نقدي تصويب شود، معمولاً پس از بازگشايي نماد ، اين سود از قيمتي كه سهم قبل از مجمع داشته كسر مي‌گردد. درواقع قيمت تئوريك سهم پس از مجمع، قيمت روز قبل از مجمع منهاي سود تقسيمي تصويب‌شده است. شركت موظف است حداقل ۱۰ درصد از سودش را بين سهامداران تقسيم كند.

به شركت ها ۸ ماه پس از تاريخ برگزاري مجمع مهلت داده مي‌شود كه سود نقدي را به  تسليم نمايند. سهامداران مي‌توانند قبل از برگزاري مجمع آگهي زمان‌بندي پرداخت سود را مطالعه كرده و با توجه به قيمت تئوريك سهم در مورد عدم شركت در مجمع تصميم‌گيري كنند.

اگر مشمول سود نقدي شركت باشيد و در تاريخ مقرر موفق به دريافت نشويد، همچنان از شركت طلبكار بوده و حتي بعد از چند سال مي‌توانيد نسبت به دريافت سود اقدام نماييد.

نتيجه‌گيري:

 در قانون تجارت براي هر شركت، مجمع به چهار صورت تعريف‌شده است. مجمع عمومي مؤسس، مجمع عمومي عادي، مجمع عمومي فوق العاده و مجمع عمومي خاص كه هر يك مصوبات و قوانين مربوط به خود را دارد.

تعداد افراد واجد شرايط براي حضور و تعداد راي دهندگان در مجمع مشخص بوده و در صورت عدم حضور تعداد لازم از سهامداران، قوانيني جهت اعلام دوباره مجمع در قانون تجارت در نظر گرفته‌شده است.

تمام ضوابطي كه در دستور كار شركت رعايت مي‌گردد در اساسنامه ذكرشده و تخلف از آن مجاز نيست.

با توجه به اينكه شركت موظف است قبل از مجمع تمامي اطلاعات مربوطه را منتشر كند، سهامداران مي‌توانند با آگاهي كامل جوانب امر را سنجيده و در صورت تمايل در مجمع شركت نمايند.

تيم آموزشي كالج تي بورس سعي دارد با تهيه مقالات  آموزش بورس، قدرت تحليلگري شما را در زمينه ي تحليل تكنيكال و تحليل بنيادي و … تقويت نمايد و شما را با اصطلاحات و مفاهيم بورسي آشنا سازد. آيا شما به عنوان سهامدار تمايل شركت در مجمع را داريد؟ نظرات خود را با ما در ميان بگذاريد.

انواع افزايش سرمايه

انواع افزايش سرمايه

اگر بخواهيم يك دسته بندي از انواع روش هاي افزايش سرمايه داشته باشيم،مي توان ۴ دسته كلي در نظر گرفت:

  1. از محل سود انباشته (سهام جايزه)
  2. از محل آورده نقدي و مطالبات حال شده سهامداران
  3. از محل تجديد ارزيابي دارايي ها
  4. به روش صرف سهام

فرمول محاسبه افزايش سرمايه

براي اينكه بدانيد قيمت و تعداد سهام شما پس از افزايش سرمايه چه تغييري مي كند بايد با فرمول هاي محاسبه قيمت سهام پس از افزايش سرمايه آشنايي داشته باشيد. هر كدام از روش ها فرمول محاسباتي جداگانه اي دارد. در ادامه پس از توضيح هركدام از اين روش ها فرمول محاسبه قيمت و تعداد كد بورسي سهام را براي شما توضيح مي دهيم.

افزايش سرمايه از محل سود انباشته

طبق قانون تجارت شركت ها موظف هستند ساليانه درصدي از سود خود را نزد خود نگهداري شوند. اين سود در حسابي تحت عنوان سود انباشته در صورت هاي مالي  شركت ثبت مي شود. در مواقعي كه شركت سود انباشته مناسبي دارد، تصميم مي گيرد كه افزايش سرمايه خود را از اين روش انجام بدهد و با اين كار منابع جديد مورد نياز خود را تامين كند. پس در روش سود انباشته عملا جريان نقدينگي جديد به شركت وارد نمي شود.

پس به دليل اينكه سهامداران پولي براي سهام جديد خود پرداخت نمي كنند به سهامي كه به اين روش به سهامدار تعلق مي گيرد، سهام جايزه  هم گفته مي شود. در روش سود انباشته درصد مالكيت شما در شركت تغييري پيدا نمي كند. يعني به همان نسبت كه سرمايه شركت زياد مي شود تعداد سهام شما نيز افزايش پيدا مي كند. از نظر تئوريك ميزان دارايي شما نيز تغييري نمي كند، يعني به همان نسبت كه تعداد سهام شما زياد مي شود قيمت سهام كاهش پيدا مي كند. فرمول محاسبه در اين روش به شرح زير است:

افزايش سرمايهافزايش سرمايه

افزايش سرمايه از محل آورده نقدي

در مواقعي كه شركت سود انباشته مناسبي ندارد و يا مي خواهد كه منابع مالي جديد به شركت وارد كند آموزش بورس لازم است  از محل آورده نقدي سهامداران اقدام به افزايش سرمايه مي كند. به دليل اينكه افزايش سرمايه از اين روش، نيازمند تأمين منابع جديد از سوي سهامداران فعلي شركت است، شركت حق استفاده و حضور در آن را ابتدا به سهامداران شركت مي‌دهد. به اين صورت كه اوراقي تحت عنوان  حق تقدم سهام در اختيار سهامداران فعلي قرار مي گيرد. سهامدار در مدت زمان مجاز براي معاملات اين اوراق كه معمولا ۲ ماه است و به آن مهلت پذيره نويسي گفته مي شود، مي تواند يكي از دو كار را انجام دهد:

  1. پرداخت مبلغ اسمي سهام: در اين روش شما به ازاي هر سهم بايد مبلغي را دراين بازه زماني ۲ماهه به شركت پرداخت نماييد. اين مبلغ در ايران معمولا ۱۰۰۰ ريال (قيمت اسمي سهم) است. با اين كار پس از طي شدن مراحل افزايش سرمايه، حق تقدم شما تبديل به سهم عادي مي شود.
  2. فروش حق تقدم: اگرشما به هر علتي تمايل نداشته باشيد كه از حق تقدم هاي خود استفاده كنيد مي توانيد در اين بازه زماني ۲ ماهه حق تقدم هاي خود را به سرمايه گذاران ديگر بفروشيد. اين حق تقدم ها مثل سهام عادي در بورس قابل معامله هستند. مثلا حق تقدم ايران خودرو با نماد خودرو، با نماد خودروح معامله مي شود. قيمت حق تقدم به اندازه آورده شما (معمولا ۱۰۰۰ ريال) از قيمت روز سهم اصلي در بازار كمتر است.
  • نكته: اگر شما به هر علتي مبلغ اسمي سهام را پرداخت نكنيد و همچنين حق تقدم خود را نيز به فروش نرسانيد، پس از اتمام مهلت پذيره نويسي حق تقدم سهام شما به فروش مي رود. يعني شركت حق تقدم هاي استفاده نشده را از طريق بورس به فروش مي رساند و مبلغ حاصل از فروش را بعد از كسر كارمزدها به حساب شما واريز مي كند. قيمت فروش در اين مواقع معمولا نزديك به قيمت روزهاي آخر پذيره نويسي حق تقدم هاست.

فرمول محاسبه در اين روش به شرح زير است:

افزايش سرمايه

مثال براي روش سودانباشته و روش آورده نقدي

روش سود انباشته:

فرض كنيد قيمت سهام شركتي ۲۰۰۰ ريال است و اين شركت از محل سود انباشته ۴۰ درصد افزايش سرمايه ميدهد. طبق فرمول، قيمت هر سهم جديد به صورت زيرمحاسبه خواهد شد:

X=40/100=0.4

ريال۱۴۲۸٫۵=۰٫۴+۱/۲۰۰۰=قيمت سهم پس از افزايش سرمايه

همانطور كه مشاهده مي كنيد اگر مثلا شما قبل از افزايش سرمايه ۱۰۰۰ سهم ۲۰۰۰ ريالي داشتيد پس از آن ۱۴۰۰ سهم ۱۴۲۸ ريالي داريد كه مجموع دارايي شما در اين ۲ حالت يكي مي شود.

روش آورده نقدي:

فرض كنيد قيمت هر سهم شركتي ۶۰۰۰ ريال است و اين شركت از محل مطالبات و آورده نقدي ۳۰۰ درصد افزايش سرمايه داده و به ازاي هر سهم جديد ۱۰۰۰ ريال(يعني همان  ارزش سهمي ) از سهامداران مطالبه مي‌كند. قيمت هر سهم جديد و همچنين قيمت حق تقدم سهم اين شركت به صورت زير خواهد بود:

X=300/100=3

ريال۲۲۵۰=۱+۳/(۳ *۱۰۰۰ )+۶۰۰۰=قيمت سهم پس از افزايش سرمايه

ريال۱۲۵۰=۱۰۰۰-۲۲۵۰=قيمت حق تقدم

افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي ها

در اين روش از محل تجديد ارزيابي دارايي ها، شركت دارايي هاي ثابت مشهود خود را نظير زمين، ساختمان، ماشين آلات و تجهيزات، سرمايه گذاري ها و … را مورد تجديد ارزيابي قرار مي دهند. با اين كار ارزش دارايي هاي شركت در ترازنامه به روز مي شود. در نتيجه از آنجايي كه معادله حسابداري در ترازنامه بايد برقرار باقي بماند و بدهي هاي شركت نيز تغييري نكرده، سرمايه شركت بايد افزايش پيدا بكند تا اين معادله برقرار بماند.

در اين روش نيز پولي به شركت وارد نمي شود و فقط يك عمليات حسابداري در صورتهاي مالي شركت رخ مي دهد. در اين روش نيز به همان مقدار كه تعداد سهام شما افزايش پيدا مي كند قيمت آن كاهش پيدا مي كند، در نتيجه تغييري در دارايي شما رخ نمي دهد.

روش صرف سهام

در اين روش، شركت سهام خود را به مبلغي بيش از قيمت اسمي و از طريق پذيره نويسي به فروش رسانده و تفاوت حاصل از قيمت فروش و قيمت اسمي سهام را، به حساب اندوخته منتقل و يا در ازاي آن سهام جديد، به سهامداران قبلي ميدهد.  بجاي انتشار سهام عادي با ارزش اسمي، پذيره نويسي سهام جديد ناشي از افزايش سرمايه به قيمت بازار انجام ميگيرد. منظور از صرف سهام ، اضافه ارزش سهام يعني ما به التفاوت ارزش بازاري و اسمي سهام ميباشد. شركت در خصوص صرف سهام سه كار مي توانند انجام دهند:

  • انتقال اضافه ارزش به اندوخته شركت
  • تقسيم نقدي اضافه ارزش به سهامداري قبلي
  • دادن سهام جديد به سهامداران قبلي
  • در مورد فروش هم دو كار مي توانند انجام دهند
  • فروش با حفظ حق تقدم
  • فروش با سلب حق تقدم

كدام نوع افزايش سرمايه براي شركتها بهتر است؟

از آنجايي كه ساختار شركتها با يكديگر تفاوت دارد، در نتيجه هر شركت پيچيدگي هاي خاص خودش را دارد. پس نمي توان يك نسخه كلي براي همه شركتها در نظر گرفت. اما به صورت كلي آن نوع از افزايش سرمايه كه باعث شود منابع جديد به شركت وارد شود مي تواند وضعيت بهتري را براي شركت ايجاد كند. پس افزايش سرمايه از آورده نقدي و از طريق صرف سهام مي تواند به صورت كلي بهتر قلمداد شود.

همچنين روش تجديد ارزيابي دارايي ها از آنجايي كه عملا پولي وارد شركت نمي شود، صرفا يك عمليات حسابداري براي بهبود صورتهاي مالي شركت محسوب مي شود. روش سود انباشته نيز مزيت اصلي كه دارد اين است كه باعث مي شود حداقل سود انباشته شركت از آن خارج نشود و در شركت باقي بماند و مورد استفاده قرار گيرد.ثبت نام بورس به شدت كاهش يافته است . 

چند نكته در مورد افزايش سرمايه

  • هر اتفاقي كه در رابطه با افزايش سرمايه يك شركت در مجمع آن شركت تصويب شود، شامل حال افرادي مي شود كه در زمان برگزاري مجمع شركت، سهامدار آن شركت بوده اند.
  • بعد از اينكه افزايش سرمايه شركت در مجمع فوق‌العاده به تصويب رسيد، موضوع در روزنامه كثيرالانتشاري كه به عنوان روزنامه رسمي شركت انتخاب شده، منتشر مي‌شود. اين موضوع در سامانه كدال نيز به سهامداران اطلاع رساني مي شود. همچنين فرمي براي سهامداران آن شركت ارسال شده و از آنها درخواست مي‌شود تا درصورت تمايل به استفاده از حق تقدم خود براي خريد سهام جديد، فرم مذكور را تكميل و براي شركت ارسال نمايند. به اين فرم، اصطلاحا گواهي حق تقدم خريد سهام گفته مي‌شود.
  • در برخي از موارد شركتها اقدام به افزايش سرمايه تركيبي مي كنند. مثلا بخشي از آن از محل سود انباشته و بخش ديگر از طريق آورده نقدي سهامداران انجام مي شود. براي محاسبه قيمت سهم در اين روش، بايد فرمول دو روش مزكور را با يكديگر تلفيق كنيد.
  • قيمت هايي كه از طريق فرمول ها محاسبه مي شوند قيمت تئوريك سهم مي باشند. در بسياري از مواقع در واقعيت اين قيمت ها ممكن است تغيير پيدا كند. يعني به دليل عرضه و يا تقاضاي زياد در سهم ممكن است قيمت سهم بعد از بازگشايي بيشتر يا كمتر از قيمت تئوريك آن شود.

بورس در انتظار روندي متعادل

عضو هيات مديره شركت بورس مطرح كرد:

بورس؛ در انتظار روندي متعادل

عشقي

انتظار مي رود بازار سهام معاملات اين هفته را با روندي متعادل و بعضا مثبت آغاز كند. قابليت پيش بيني از ابزارهاي مورد نياز هر فعاليت ميباشد كه بازار سرمايه نيز از اين داستان مستثني نيست و در اين ميان پيش بيني مي شود برخي از صنايع و شركت هاي فعال در بورس از مسير متعادل به سمت مثبت شدن نيز حركت كنند.و ثبت نام بورس افزايش پيدا كند . 

به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، جواد عشقي نژاد، مديرعامل شركت سرمايه گذاري مدبران اقتصاد در گفت و گويي با خبرگزاري ايرنا، با بيان مطلب بالا اظهار داشت: بازار سرمايه در انتظار رخداد يك اتفاق براي رهايي از فشارهاي اقتصادي و سياسي نامعقول بود. در اين راستا نتيجه انتخابات امريكا ميتواند به هر سوي كه باشد قابليت پيش بيني و حركت هاي متناسب را رقم زده و مولفه هاي زير بنايي را انسجام ببخشد.
 
وي در ادامه با اشاره به اينكه بررسي روند گذشته بازار سهام نشان از آن داشت كه به طور كلي ، قيمت ها در بازار سرمايه نياز به اصلاح داشتند، گفت: به نظر مي رسد اين روند اصلاحي به پايان رسيده باشد و پيش بيني مي شود كه بازار در آينده اي نزديك يعني از معاملات هفته پيش رو، شرايط متعادل و را داشته باشد.و آموزش بورس لازم است كه البته در نظر گرفتن رفتار ساير بازار ها از اهميت بالايي برخوردار است.
اين فعال بازار سرمايه در ادامه يكي از نكات مثبت پيش رو را گشايش در مراودات مالي بين المللي دانست و افزود: به نظر مي رسد يكي از مهمترين موارد ، بهبود مراودات مالي ايران در سطح بين المللي باشد. اين امر مي تواند افزايش ارزش سهام شركت هاي اين صنعت فعال در بازار سرمايه را به دنبال داشته باشد.
عشقي نژاد در ادامه با اظهار اين مطلب كه بورس ما يك بازار هوشمند است، گفت: بر اين اساس كليت بازار كد بورسي سهام در هفته جاري در يك مسير متعادل  حركت خواهد كرد؛ در اين راستا سهام برخي از شركتها ممكن است در قيمت هاي جذاب تري معامله شود.
مديرعامل شركت سرمايه گذاري مدبران اقتصاد در ادامه با توصيه به سهامداران و سرمايه گذاران، گفت: به سهامداران توصيه مي شود كه همواره در مواردي مشابه چنين رخدادهايي در سطوح بين المللي كه در اقتصاد ايران تاثيرگذار هستند ، رفتارهاي مبتني بر تحليل را از رفتاهاي هيجاني و خريد و فروش هاي بدون منطق جدا كنند.
به گفته اين فعال بازار سرمايه، داشتن چنين ديدگاهي در سرمايه گذاران قطعا سبب مي شود كه منافع بيشتر و كسب سودهاي بالاتري در انتظار آنها باشد.

افزايش سود وبصادر

نسبت به دوره مشابه گذشته؛

افزايش سود "وبصادر"

بانك صادرات

بانك صادرات در دوره ۶ ماهه منتهي به ۳۱ شهريور ماه ۱۳۹۹، به ازاي هر كد بورسي وسهم خود ۲۸۹ ريال كنار گذاشت كه نسبت به دوره مشابه در سال گذشته كه سود هر سهم ۳ اعلام شده بود، از افزايش چشمگيري در هر سهم حكايت دارد.

به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، بانك صادات با سرمايه ۱۷۵ هزار و ۳۵۳ ميليارد و ۹۷۲ ميليون ريال، صورت‌هاي مالي ۶ ماهه نخست دوره مالي منتهي به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ را به صورت حسابرسي نشده منتشر كرد.و آموزش بورس ضروري بوده است .

بانك صادرات در دوره ياد شده، مبلغ ۵۰ هزار و ۷۶۰ ميليارد و ۷۷۰ ميليون ريال سود خالص كسب كرد و بر اين اساس مبلغ ۲۸۹ ريال سود به ازاي هر سهم خود اختصاص داد كه نسبت به دوره مشابه در سال گذشته از افزايش ۹,۵ هزار درصدي برخوردار است.

اين شركت بورسي زيان انباشته پايان دوره را با كاهش ۶۴ درصدي نسبت به دوره مشابه گذشته، مبلغ ۲۹ هزار و ۲۲۴ ميليارد و ۶۳۵ ميليون ريال اعلام كرده است.و ثبت نام بورس كاهش داشته است . 

در گزارش حسابرسي شده اين شركت بورسي نسبت به گزارش حسابرسي نشده آن در دوره ياد شده، تغييري مشاهده نمي شود.

يادآوري مي‌شود "وبصادر" در دوره ۶ ماهه نخست سال مالي منتهي به ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ (حسابرسي شده)، سود هر سهم را مبلغ ۳ ريال و سود خالص را ۵۲۷ ميليارد و ۷۰۱ ميليون ريال قيد كرده است.

 

چطور بورس بخريم ؟

چطور بورس بخريم؟ آموزش نحوه خريد سهام در بورس بصورت آنلاين و اينترنتي

خريد سهام در بورس

چه كسي گفته كه براي خريد  سهام  در بورس بايد از هفت خوان رستم عبور كرد؟ در اين مقاله يه صورت ساده توضيح داده شده كه بورس قابل خريدن نيست، در واقع بورس مجموعه‌اي از سهام است و شما بايد در بورس، سهام هر شركت را خريداري كنيد و خريد بورس يك غلط مصطلح است! آيا خريد سهام در بورس براي من امكان‌پذير است؟ شايد در گذشته چنين سؤالي را از خود نمي‌پرسيديد، اما در چند ماه گذشته و مشاهده‌ سودهاي آن‌چناني هر كسي را به اين فكر واداشته كه چطور واقعاً مي توانيم در بورس سهام بخريم؟ چگونه افراد بسياري در اين بازار در حال سود بردن هستند و سر شما بي‌كلاه مانده است؟ آيا واقعاً سود گرفتن از اين بازار به همين راحتي‌ها است؟ اگر بخواهم به يك سود مستمر در بورس فكر كنم چه روشي براي آن وجود دارد؟ آيا واقعاً سودهايي كه در گوشه و كنار و صفحه مجازي مي‌شنويم راست هستند؟

اين‌ها و بسياري از سؤالات ديگر از جمله مواردي هستند كه اخيرا ذهن بسياري از مردم ايران را به خود مشغول كرده‌‌اند. صف‌هاي طويل و دراز آن‌ها در پشت شعبه‌هاي كارگزاري ها براي ثبت نام بورس و دريافت 

كد بورسي خود گواه اين ادعا است. خريد سهام در بورس خيلي هم سخت نيست. در قديم براي خريدوفروش در بورس نياز به طي كردن هفت خوان رستم داشتيد، اما در دنياي پيشرفته‌ امروز تنها كافي است در يك كارگذاري ثبت‌نام كنيد و كد بورسي بگيريد. بعد از آن مي‌توانيد هر گوشه از دنيا كه باشيد، تنها با يك موبايل هوشمند و اينترنت به خريد بورس بپردازيد.و ثبت نام بورس ضروري است .

معاملات برخط چيست ؟

معاملات برخط (معاملات آنلاين) چيست؟

معاملات برخط (معاملات آنلاين) چيست؟

معاملات برخط (معاملات آنلاين) فرآيندي مي باشد كه در آن سرمايه‌گذار داراي كد بورسي  بطور مستقيم خريد و فروش سهام  را از طريق اينترنت انجام مي‌دهد. در معاملات برخط بورس، سفارش‌ها پس از ثبت به واسطه سرمايه‌گذار به سيستم معاملاتي بورس اوراق بهادار تهران و يا فرابورس ايران براي انجام معامله ارسال خواهد شد.

معاملات آنلاين (online Trading) يا معاملات برخط ، تحول بزرگي در خريد و فروش سهام در  بازار آموزش بورس اوراق بهادار به وجود آورده كه دسترسي آسان و همگاني را براي سرمايه‌گذاران بازار سرمايه به ارمغان آورده است.

معاملات آنلاين سابقه طولاني در بازار سرمايه ساير كشورها دارد. با فعال شدن سامانه معاملات برخط بورس اوراق بهادار، علاوه بر افزايش نقدشوندگي، مقدمات توسعه و رونق روزافزون بازار بورس هم فراهم خواهد شد.

محدوديت هاي معاملات برخط (معاملات آنلاين) چيست؟

معاملات برخط داراي محدوديت هايي مي باشد كه در حال حاضر اين محدوديت ها طي بخشنامه هايي به كارگزاران اعلام گرديده كه شامل موارد زير است:

۱. محدوديت درنوع سفارشات

سفارشات مجاز براي مشتريان معاملات برخط، از لحاظ قيمتي سفارش  Limit، از لحاظ زماني بدون محدوديت (شاملDay،Date (Open و  است. (سفارش محدود يعني در حجم و قيمت مشخص).

۲. محدوديت در زمان معاملات

الف) ساعت ورود سفارش از ۸:۳۰ لغايت ۱۲:۰۰ است.

ب) مشتريان معاملات برخط در زمان حراج نمادهاي بازگشايي شده امكان ورود سفارش را ندارند.

ج) مشتريان معاملات برخط در ۱۰ دقيقه پاياني دوره پيش گشايش (۸:۵۰ الي ۹:۰۰) امكان حذف سفارشات را نخواهند داشت.

د) مشتريان معاملات برخط در ۵ دقيقه پاياني معاملات (۱۱:۵۵الي ۱۲:۰۰) امكان ورود سفارشات Day را نخواهند داشت.

۳. محدوديت درحجم سفارش

اكنون محدوديتي براي حجم سفارش ، علاوه بر محدوديت هاي عادي هسته در معاملات برخط (معاملات آنلاين) وجود ندارد. در سيستم معاملات دامنه مجاز حجم با عنوان آستانه حجم تعيين شده كه براي همه يكسان مي باشد و آموزش بورس ضروري است .

۴. محدوديت در عرضه‌هاي خاص

۱. مشتريان معاملات برخط در زمان حراج نمادهاي بازگشايي شده امكان ورود سفارش با رعايت محدوديت‌هاي قيمتي سفارش را دارند.

عرضه هاي خاص كه شامل عرضه اوليه و گشايش نماد است با مكانيزم حراج انجام مي شود. مشتريان در عرضه هاي حراج امكان قرار دادن قيمت، بهتر از بهترين قيمت بازار را ندارند.

در روزهاي عرضه اوليه اگر بورس اعلام كند كه مشتريان برخط حق معامله را ندارند، بايد بر روي نماد عرضه اوليه مسدود شوند.

اگر بورس سهميه‌اي در اين باره اعلام كند، بيشترين حجم خريد مشتري بر روي نماد عرضه اوليه متناسب با اعلام بورس محدود مي شود. در عرضه اوليه امكان تغيير قيمت سفارش خريد نسبت به بهترين مظنه براي مشتريان بر خط وجود ندارد.

۲. بورس يا فرابورس بايد سهميه جدايي را براي هر مشتري معاملات برخط در كليه عرضه‌هاي اوليه تعيين نمايند. مشتريان معاملات برخط مي‌توانند با رعايت محدوديت حجم معامله مشتري برخط به ميزان سهميه تعيين شده، در عرضه‌هاي اوليه شروع به خريد كنند.

همه كاربران آنلاين مي توانند در رقابت براي خريد سهم عرضه اوليه  شركت نمايند. بر اين اساس قبل از شروع رقابت، سقف قابل رقابت براي هر مشتري به اطلاع مدير معاملات آنلاين رسانده مي‌شود و مدير معاملات آنلاين اين سهميه را در نرم افزار آنلاين اعمال ميكند و پس از شروع رقابت، كاربران مي توانند تا سقف تعيين شده سفارش خريد سهم عرضه اوليه وارد سيستم نمايند.

۳. مشتريان برخط حق رقابت و انجام معامله عمده را ندارند.

۵. محدوديت ‌هاي قيمتي سفارش

الف) درصد تفاوت مجاز قيمت سفارش با دامنه مظنه بازار صرفاً در خصوص ورود سفارش در زمان حراج بازگشايي و عرضه اوليه به شرح زير اعمال مي‌گردد:

  • امكان اينكه قيمت سفارش خريد مشتري معاملات برخط بيشتر از بهترين مظنه خريد بازار باشد وجود ندارد.
  • امكان اينكه قيمت سفارش فروش مشتري معاملات آنلاين كمتر از بهترين مظنه فروش بازار باشد وجود ندارد.
  • درصورتي ‌كه سفارش خريد يا فروشي در زمان ورود سفارش مشتري وجود نداشته باشد، محدوديت مذكور اعمال نخواهد شد.

در واقع:

  • قيمت سفارش خريد حداكثر يك درصد بيشتر از بهترين مظنه خريد بازار
  • قيمت سفارش فروش حداكثر يك درصد كمتر از بهترين مظنه فروش بازار
  • در صورتي كه سفارش خريد يا فروش در محدوده نوسان قيمت روزانه، در زمان ورود سفارش مشتري وجود نداشته باشد، محدوديت مذكور اعمال نمي شود.

همانگونه كه در بالا گفته شد مشتريان در عرضه هاي حراج امكان قرار دادن قيمت، بهتر از بهترين قيمت بازار را ندارند.

ب) درصد تفاوت مجاز قيمت سفارش با آخرين قيمت معامله: 

۱. درصورتي كه ارزش سفارش وارده كوچكتر يا مساوي ۱۰۰هزار تومان باشد، تفاوت قيمت سفارش خريد يا فروش با آخرين قيمت معامله حداكثر دو درصد مي‌تواند باشد.

به عبارت ديگر درصورتي كه حجم سفارش وارده كوچكتر يا مساوي ۱۰۰۰ سهم يا حق تقدم خريد سهم باشد، تفاوت قيمت سفارش خريد يا فروش با آخرين قيمت معامله حداكثر يك درصد مي تواند باشد. اين محدوديت بين ساعت ۰۹:۰۰ الي ۱۲:۳۰ اعمال مي‌گردد.

۲. درصورتي‌كه معامله‌اي در روز جاري انجام نشده باشد، مبناي قيمت آخرين معامله، قيمت پاياني روز قبل مي باشد.

حجم مبنا در بورس چيست ؟

حجم مبنا در بورس چيست؟

طرح

حجم مبنـا، حداقل تعداد سهام يك شركت است كه بعد از ثبت نام بورس بايد در طول روز، معامله شود تا قيمت آن سهم، بتوانـد براساس سقف دامنه نوسان، افزايش يا كاهش يابد.

به گزارش ايبِنا، درصورتي كه تعداد سهام معامله شده يك كد بورسي شركت در طول روز، كمتر از حجم مبنا باشد، به همان نسبت درصد نوسان قيمت آن سهم نيز كاهش خواهد يافت. در حال حاضر، حجم مبناي شركت هاي پذيرفته شده در بورس، ۰۰۰۸/۰ «هشت ده هزارم» است «اين عدد كنترل شود»، بنابراين، اگر به عنوان مثال تعداد كل سهام يك شركت پذيرفته شده در بورس ۲۰ ميليون سهم باشد، تنها درصورتي قيمت سهام اين شركت در طول يك روز مي تواند ۴ درصد افزايش يا كاهش داشته باشد كه حداقل ۱۶ هزار سهم شركت الف در طول روز، مورد داد و ستد قرار گيرد.

وآموزش بورس لازم است .

۱۶۰۰۰=۰.۰۰۰۸*۲۰۰۰۰۰۰۰

هدف از تعيين حجم مبنا، اين است كه سرمايه گذاران اطمينان داشته باشند نوسانات قيمت سهام، در نتيجه خريد و فروش تعداد مشخص و قابل توجهي سهام صورت گرفته است، چرا كه در غير اينصورت، معامله حتـي چند عدد سهم يك شركت، مي تواند قيمت سهام اين شركت در بورس را تحت تأثير قرار داده و منجر به ايجاد قيمت هاي غيرواقعي و كاذب در بورس شود.