آموزش بورس به زبان ساده

آموزش بورس به زبان ساده و راهنماي سهام عدالت

پاوربانک چیست

پاور بانک چگونه کار می‌کند ؟

1 a5242پاوربانک‌ها درواقع باطری های خاصی هستند که در یک مدار خاص با شارژ الکتریکی مشخص ، فشرده شده‌اند.

آن‌ها به شما اجازه می‌دهند که انرژی الکتریکی را ذخیره کنید و درزمان لازم ازانرژی موجودبرای شارژ موبایل یا تبلت استفاده نماید.

امروزه استفاده ازپاوربانک تقریبا به امری معمول تبدیل شده است وبه عنوان امری ضروری برای استفاده کنندگان موبایل وتبلت وپخش کننده‌های پرتال شناخته شده است.

پاوربانکها برای تمام دستگاههایی که دارای پورت یو اس بی(USB) باشندقابل استفاده است،بطورمثال: اسپیکرهای پرتابل،سیستمهای GPS ، پلیرهای MP3 ،تلفن های هوشمندوتبلتها میتوانندبا پاوربانک‌ها شارژ شوند.بطورخلاصه هردستگاهی که به کمک پورت USB شارژ می‌کنید را میتوانید با پاوربانک شارژ نمایید.

فقط نکته مهم اینست که فراموش نکنید پاوربانک را نیز شارژ نمایید.

 اجزای پاور بانک چیست؟

2 b2364بطورمعمول هرپاوربانک باید یک مینی سوکت یو اس بی (Mini USB) ورودی جهت شارژخود داشته باشد تا انرژی الکتریکی جهت ذخیره درخود را دریافت کند، این انرژی از یک پورت یواس بی (USB) که به برق یا کامپیوتر شخصی متصل است تامین می‌شود.این ارتباطات از طریق یک کابل که برای تمام پاوربانک‌ها تعبیه شده است انجام می‌پذیرد.درواقع هرپاور بانک دارای یک مینی پورت یو اس بی و یک پورت یو اس بی می‌باشند،البته ممکن است بعضی مدل‌های دیگرپورت‌های اضافی دیگری هم داشته باشند اما اولا وجود این دو پورت درهر پاوربانکی ضروری است.

ظرفیت‌های پاوربانک

3 18e79ظرفیت پاوربانک درواقع به میزان توانایی پاوربانک در ذخیره انرژی الکتریکی درمقیاس میلی آمپر را گویند.بنابرظرفیت پاوربانک‌ها میتوان دستگهای متفاوتی را با آن‌ها شارژ کرد، طور مثال یک پاوربانک ۱۵۰۰ میلی آمپر جهت شارژ یک موبایل هوشمند با صفحه ای متوسط مناسب هستند ولی اگر برای شارژ دستگاههایی با مصرف الکتریکی بالاتر مانند تبلتها و گوشی های هوشمند بزرگ مورد استفاده قرار گیرند،نیاز به شارژ چندباره دارند.

جهت شارژ دستگاه‌های که نیاز به میلی آمپر بیشتری جهت شارژ کامل دارند بایستی از ظرفیتهای بالاتر پاوربانک نظیر ۸۰۰۰ ،۱۰۰۰۰ یا ۱۲۰۰۰ میلی آمپر ساعت یا بیشتر استفاده کرد.

چه مدت یک پاوربانک سامسونگ قابل استفاده است؟

این سوالی است ذهن بسیاری از کاربران پاوربانک را همواره به خود مشغول کرده است،جهت پاسخ دادن به این سوال توجه و پاسخ به دوسوال مهم حائزاهمیت است:

۱-   تعداد دفعات شارژ و تخلیه شارژدریک پاوربانک که این امربر روی مدت زمان قابل استفاده بودن یاLifetime آن تاثیرگذاراست.

۲- مدت زمان نگه داری شارژ توسط پاوربانک درزمان عدم استفاده ازآن.

4 bb18f

البته مدل پاوربانک نیز در پاسخ سوالات بالا نیز تاثیرگذاراست.

یک پاوربانک خوب بایستی شارژ موجود در خودرا حدود ۳ تا ۶ ماه بدون کم شدن نگه دارد اما برای پاوربانک‌های بی کیفیت این زمان به کمتراز۴ تا ۶ هفته کاهش پیدا می‌کند.انتخاب باشماست که بسته به نیازی که دارید خرید کنید اگر نیاز شما این است که شارژ پاوربانک شما بایستی زمان بسیار طولانی تخلیه نشود بایستی هزینه بالاتری پرداخت کنید وازظرفیت و مدل‌های بالاتری استفاده نمایید ولی اگر امکان شارژ در فواصل کوتاه را دارید واین مقوله برایتان ضرورتی ندارد می‌توانید از همان نمونه های با ظرفیت پایین‌تراستفاده کنید.

نکته مهم : دراینجا یک نکته مهم درباره حفظ شارژ پاوربانک‌ها ، شرایط و درجه حرارت محیط نگهداری آنها می‌باشد.این مقوله برروی کیفیت پاوربانک‌ها تاثثیرمستقیم دارد، بطورمثال اگرشما زمان زیادی پاوربانک را درون ماشین ودردرجه حرارت بالا قراردهید مطمئنا بر روی پاوربانک تاثیر منفی خواهد داشت و باعث تخلیه شارژ درون آن و صدمه به آن میشود.

یک پاوربانک چندبار می‌تواند دستگاه شما را شارژ کند؟

بطور مثال فرض کنید گوشی هوشمند شما دارای ظرفیت باطری ۱۵۰۰ میلی آمپراست،می‌خواهیم دراینجا یک تخمین محافظه کارانه به جای یک ادعای غیرواقعی به شما ارائه دهیم:

فرض کنید پاوربانک مورد استفاده قابلیت ۸۰% شارژ و تخلیه شارژ را دارا باشد در اینصورت با فرمول زیر می‌توان محاسبه کرد که چندبار می‌توان گوشی خود را بایک پاوربانک با ظرفیت ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعتی شارژ کرد:

ظرفیت پاوربانک در نرخ توانایی شارژ در نرخ توانایی تخلیه تقسیم بر ظرفیت گوشی یا دستگاه شما

۲.۵ = ۱۵۰۰/ ۰.۸ × ۰.۸ × ۶۰۰۰

بطورتقریبی با یک پاوربانک ۶۰۰۰میلی آمپر میتوان ۲ بار و نیم یک گوشی با ظرفیت باطری ۱۵۰۰ میلی آمپر ساعت را شارژ کرد.

۰ ۰

افشاي اطلاعات سه شركت بورسي

افشاي اطلاعات سه شركت بورسي

افشاي اطلاعات سه شركت بورسي

طي روز‌هاي اخير برخي از شركت‌هاي بورسي افشاي اطلاعات با‌اهميت در گروه‌هاي «الف» و «ب» داشتند كه تفسير و تحليل آنها مي‌تواند ديد روشني در زمينه فعل و انفعالات بنيادين سهام اين شركت‌ها داشته باشد.

 

طي روز‌هاي اخير برخي از شركت‌هاي بورسي افشاي اطلاعات با‌اهميت در گروه‌هاي «الف» و «ب» داشتند كه تفسير و تحليل آنها مي‌تواند ديد روشني در زمينه فعل و انفعالات بنيادين سهام اين شركت‌ها داشته باشد. اهميت اين‌گونه اطلاعيه‌ها براي سهامداران در ميزان تاثيرگذاري رويداد بر كل درآمد و هزينه‌هاي شركت‌هاست كه در اين برش كوتاه تلاش شده به آنها پرداخته شود. و ثبت نام بورس افزايش يابد .

موسسه ملل در يك اطلاعيه گروه الف از اقدام خود به واگذاري و فروش ۵/ ۵ دانگ از دو قطعه زمين تمليكي به مساحت ۱۰.۳۱۳ مترمربع خبر داده است. طبق اين اطلاعيه دو قطعه زمين مذكور با بهاي تمام‌شده ۳.۱۴۰ ميليارد ريال و به مبلغ ۱۰.۰۰۴ ميليارد ريال فروش رفته و مبلغ ۶.۸۶۴ ميليارد ريال سود حاصله در دفاتر موسسه ثبت شده است. بر اساس اين اطلاعيه شركت خريدار اين قطعه زمين شركت توس بان امين بوده است.

شركت سرمايه‌گذاري قم هم در اطلاعيه‌اي از دلايل عدم ارائه به‌موقع صورت‌هاي مالي ميان‌دوره‌اي شركت يادشده گفته است. در اين اطلاعيه گفته شده است: «به علت اهميت صورت‌هاي مالي ميان‌‌دوره شش ماهه منتهي به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ و دريافت اطلاعات از شركت‌هاي سرمايه‌پذير و همچنين مصادف با برگزاري مجمع عمومي عادي و ثبت‌نام داوطلبان هيات‌مديره در وقت پاياني فروردين با حجم زياد گزارش مالي منتهي به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹حسابرسي نشده با يك روز تاخير ارسال شد.» با اين حال فروش سهام عدالت هنوز انجام نشده است .

اين شركت به دليل عدم انتشار به موقع اطلاعات ميان‌دوره‌اي از سوي ناظر بازار «مشمول فرآيند تعليق» قرار گرفته است.«دريافت مجوز تغيير بيش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات يا ارائه خدمات – گروه الف» عنوان يكي از اطلاعيه‌هاي ديگر اخير بود كه از سوي شركت ايرپارت صنعت (كاربراتور ايران) در سايت كدال منتشر شده است. در ابتدا دريافت كد بورسي لازم است . 

مرجع صادركننده  اين مجوز شركت ساپكو ذكر شده است كه طي آن محصولاتي در مجموعه‌هاي اويل پمپ، دريچه هوا، واتر پمپ و منيفولد پلاستيكي از متوسط قيمت ۲۶۸ هزار تومان به ۳۲۳ هزار تومان افزايش خواهد يافت. در اين اطلاعيه آمده است: «با انعقاد قرارداد جديد با شركت ساپكو، نرخ مجموعه‌هاي اويل ماژول، واتر پمپ و دريچه هوا به طور ميانگين حدود ۵۸ درصد افزايش داشته است كه در نتيجه از اين بابت معادل ۱۲۰ ميليارد ريال براي ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹ تعديل افزايش نرخ فروش محاسبه و ثبت شده است كه در فعاليت ماهانه اسفند سال ۱۳۹۹ به‌صورت اصلاحي منعكس خواهد شد.»

طبق اطلاعيه ياد شده شركت ايرپات صنعت از اين محصولات در سال مالي قبل به ميزان ۳۹ ميليارد تومان درآمد كسب كرده است؛ رقمي كه ۲۳ درصد از كل درآمدهاي شركت يادشده را به خود اختصاص مي‌داده است. اين شركت همين‌طور در يك اطلاعيه جداگانه عنوان كرده «با انعقاد قرارداد جديد با شركت مگاموتور، نرخ مجموعه‌هاي اويل پمپ، دريچه هوا، واتر پمپ و منيفولد پلاستيكي به طور ميانگين حدود ۲۳ درصد افزايش داشته است كه در نتيجه از اين بابت معادل ۱۲۷ ميليارد ريال از تاريخ۱/ ۰۴/ ۱۳۹۹ لغايت ۳۰/ ۱۲/ ۱۳۹۹ تعديل افزايش نرخ فروش محاسبه و ثبت شده است كه در فعاليت ماهانه اسفند سال ۱۳۹۹ به‌صورت اصلاحي منعكس خواهد شد.»

سيگنال هاي جديد سازمان بورس

 

سيگنال‌هاي جديد رئيس سازمان بورس / بورس كشور را از مصيبت بزرگ تورم نجات داد

سيگنال‌هاي جديد رئيس سازمان بورس / بورس كشور را از مصيبت بزرگ تورم نجات داد

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اين كه بازار سرمايه در سال گذشته كمك بي‌نظيري در زمينه تامين مالي به دولت كرد، گفت: اگر بازار سرمايه نبود دولت ناچار به افزايش پايه پولي مي‌شد. بازار سرمايه دولت را از مصيبت بزرگ تورم نجات داد.

به ، محمدعلي دهقان دهنوي، رئيس سازمان بورس در كلاب هاوس گفتگويي داشته كه خلاصه آن در زير آمده است:

ـ به دليل حضور گسترده مردم، بازار سرمايه و ثبت نام بورس  به يك موضوع ملي تبديل شده و هم اكنون بيش از ۵۷ميليون كد سهامداري داريم. بيش از ۹۰ درصد جمعيت كشور به نوعي با بازار سرمايه مرتبط هستند.

ت در سال ۹۹ بورس ركوردهايي بر جاي گذاشت كه بيش از ۶۸۰ هزار ميليارد تومان تامين مالي براي اقتصاد كشور بود. بازار سرمايه سال گذشته با فراز و نشيب‌هاي زيادي همراه بود و امروز در جايگاهي قرار دارد كه از يك بازار محدود به يك موضوع مهم و با اهميت در اقتصاد كشور تبديل شده است. و فروش سهام عدالت افزايش داشته است . 

ـ استفاده از ابزار ريپو و بازخريد از ديگر ابزاري است كه قصد استفاده داريم كه شركت ها از مازاد منابع خودشون بهترين استفاده را كنند. دستورالعمل كارگزاري‌ها نيازمند اصلاح بود كه گام اول آن انجام شده است.

ـ در خصوص قيمت‌گذاري در جلسات گذشته نيز هميشه عنوان كرده‌ام و حال نيز تاكيد مي‌كنم كه بازار سرمايه امروز يك موضوع ملي شده است. مردم در اين بازار فعاليت دارند
كسي حق ندارد با قيمت گذاري حقوق سرمايه‌گذار را تحت تاثير قرار دهد. بايد فضاي توليد به نحوي باشد كه سرمايه‌گذاري از توجيه پذيري برخوردار باشد. نبايد به بازار سهام ضربه وارد كنيم قيمت گذاري براي توليد و سرمايه‌گذاري با شعار سال، اهداف كشور و با برنامه‌هاي توسعه‌اي هماهنگي ندارد. در ابتدا دريافت كد بورسي ضروري است .

ـ ما در سازمان بورس با عنوان سازماني كه وظيفه و اولويت اصلي آن دفاع از حقوق سهامدار است، از آن دفاع مي‌كنيم. قيمت گذاري‌ها هم براي اقتصاد سم است و هم براي سهامدار و هم براي كل جامعه و با اين امر مخالفت خواهيم كرد. يكي از برنامه هايي كه مطالعات آن در حال انجام است قراردادهاي ريپو است كه براي استفاده شركت ها از منابع مالي اضافه يكديگر است.

ـ اين مساله سبب افزايش كارايي دارايي شركت ها در پورتفوي آنهاست.ضمن اين كه بازار بدهي نيز به كمك بازار سرمايه مي‌آيد. سال گذشته ۲۲۰هزار ميليارد تومان اوراق در بازار منتشر شد كه ۱۸۰هزارميليارد تومان متعلق به دولت و مابقي مربوط به شركت‌ها بود كه ۴۰۰درصد رشد اوراق شركتي بود اولويت نيز با اوراق شركت‌هاي بازار است. در مورد مصوبه انتشار اوراق هم انتشار كنوني در حد درخواست شركت‌ها در آن جلسه بود و شركت‌هاي جديدي طرح درخواست مي‌كنند و از پتانسيل‌هاي درون بازار براي جذب اوراق استفاده مي‌كنيم.

ـ قيمت‌گذاري دستوري براي اقتصاد و صنعت سم هستند و تا جايي كه بتوانيم با اينها مقابله خواهيم كرد. بازارسرمايه ناجي اقتصاد در سال گذشته بوده است. به علاوه از وظايف دولت است كه از بازار سرمايه حمايت كند.

ـ در مورد انتشار اوراق تصميم بر اين بود كه مانع انتشار اوراق براي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري برداشته شود. سازمان بورس هم نظارت مي‌كند تا اين مبلغ صرف خريد سهام شود.

ـ با اين تفاسير انتظار مي‌رود كه انتشار اوراق از ۲۴ هزارميليارد تومان فراتر رود. حجم تامين مالي انجام شده از بازارسرمايه، سهم دولت بسيار زياد است.

ـ اما در مقايسه با سال‌هاي گذشته، انتشار اوراق به ۳۶ هزارميلياردتومان رسيده است. يكي از فرايندهايي كه بايد بررسي و بازنگري شود، موضوع افزايش سرمايه شركت‌ها است و مي‌توان اين فرايند را تسريع داد.

آخرين اخبار بازار سهام را در صفحه بورس دنبال كنيد.

اخرين وضعيت واريز سود سهخام عدالت

 آخرين وضعيت واريز بخش دوم سود سهام عدالت

آخرين وضعيت واريز بخش دوم سود سهام عدالت

مديرعامل شركت سپرده گذاري مركزي درمورد آخرين وضعيت واريز بخش دوم سود سهام عدالت گفت: در بازار سرمايه كسي پول ندارد كه از جيب خود پرداخت كند، منتظر هستيم مابقي سود از سوي شركت ها پرداخت و تجميع شود تا ۵۰ درصد دوم نيز واريز شود. شركت ها هرچه در پرداخت تاخير داشته باشند ما هم در پرداخت سود تاخير خواهيم داشت. و ثبت نام در بورس كاهش داشته است . 

 حسين فهيمي در جمع خبرنگاران با بيان اينكه سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ براي نخستين مرتبه از طريق مكانيزم هاي بازار سرمايه پرداخت شد، توضيح داد: درواقع سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ كه قبل از عيد نوروز به حساب مشمولان واريز شد، نه بر اساس هر نفر عدد معين، بلكه بر اساس ميزان دارايي هر فرد در يك شركت پرداخت شد. بنابراين پرتفوي افرادي كه روش مستقيم را انتخاب كرده بودند، بررسي شد كه در ۳۶ شركت چه تعداد سهم باقي مانده است. درمورد شركت هاي سرمايه گذاري استاني نيز به همين صورت.و دريافت كد بورسي بايد انجام گردد . 

وي ادامه داد: محاسبه معكوس بود، يعني افراد به صورت مجزا بررسي شدند كه چقدر سهم دارند و اينكه چقدر سود به ان ها تعلق ميگيرد. تصميم شوراي عالي بورس اين بود كه سود خرد نشود و تجميع شود. براي تجميع نيز دو ۵۰ درصد تعيين شد. مرحله نخست قبل از عيد و بر اساس ميزان سهمي كه فرد در اختيار داشت، پرداخت شد.

مديرعامل شركت سپرده گذاري مركزي افزود: هر فردي درمورد ميزان سودي كه دريافت كرده است اعتراض دارد ميتواند با شماره ۱۵۶۹ تماس بگيرد تا متوجه شود دقيقا چه تعداد سهم دارد، چه ميزان سود به فرد تعلق گرفته و سود واريزي از طريق كدام بانك پرداخت شده است.

فهيمي درمورد بخش دوم واريز سود سهام عدالت نيز توضيح داد: در بازار سرمايه كسي پول ندارد كه از جيب خود پرداخت كند، منتظر هستيم مابقي سود از سوي شركت ها پرداخت و تجميع شود تا ۵۰ درصد دوم نيز واريز شود. شركت ها هرچه در پرداخت تاخير داشته باشند ما هم در پرداخت سود تاخير خواهيم داشت.

بيش از سه ميليون نفر سهام عدالت خود را فروختنه اند

وي با اعلام اين خبر كه اركان صندوق كه قرار بود اقدام به خريد سهام عدالت كند، تشكيل شده است، اظهار كرد: از مجموع افرادي كه قصد فروش سهام عدالت داشتند، سه ميليون و ۲۰۰ هزار نفر سهم خود را فروخته اند و بيش از ۱۳ هزار ميليارد تومان هم وجه دريافت كرده اند. سهام داران عدالت با بقيه سهام داران فرقي ندارند، در شرايط خوب بازار سه ميليون نفر موفق به فروش شدند. اما وضعيت بازار سخت شد و امكان فروش براي هيچ سهام داري فراهم نشد. افراد سهم خود را با ضرر نميتوانند بفروشند. سهام داران عدالت هم مستثني نيستند.

امكان كنسل كردن سفارش فروش سهام عدالت

مديرعامل شركت سپرده گذاري مركزي ادامه داد: حتي يك ريال هم نيست كه سهام عدالت فروش رفته باشد اما وجه حاصل از فروش به حساب فرد واريز نشده باشد. گلايه افراد از اين است كه سفارش فروش گذاشتند اما سهم آن ها فروش نرفته است. البته امكان كنسلي وجود دارد و ۷۰۰ هزار نفر سفارش فروش خود را كنسل كردند. مشمولان براي كنسل كردن سفارش فروش بايد به سايتي كه سفارش داده اند مراجعه و سفارش خود را كنسل كنند.

تحليل از بورس تا انتخابات

تحليلي از بورس تا انتخابات و نوسان ۱.۲۵ تا ۱.۳ ميليوني شاخص

سه كارشناس بازار سرمايه ضمن اعلام سه ديدگاه متفاوت از روند بورس تا زمان انتخابات و صنايع مورد اقبال، نوسان شاخص را در محدوده ۱.۲۵ تا ۱.۳ ميليوني پيش بيني كردند. و ثبت نام در بورس افزايش يابد . 

 

به گزارش پايگاه خبري ، سه كارشناس بازار سرمايه ضمن اعلام سه ديدگاه متفاوت از روند بورس تا زمان انتخابات و صنايع مورد اقبال، نوسان شاخص را در محدوده ۱.۲۵ تا ۱.۳ ميليوني پيش بيني كردند.

اثر منفي انتخابات بر بازار سرمايه

عليرضا كاهدي: رقباي دولت اين امكان را دارند كه بازار را خراب كنند و نگذارند بازار طي مدت باقيمانده تا انتخابات رشد كند. بازار سرمايه و دريافت كد بورسي  فصل بهار را در حالي قرار است طي كند كه انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم پيش‌رو است و همين مسئله تاثير زيادي در روند بازار خواهد داشت.

زماني بورس، بازار مهمي نبود كه گروه‌هاي سياسي بخواهند براي انتخابات كاري انجام دهند ولي الان بازار مهمي شده و نگاه بسياري از مردم شايد به روند آن باشد. سقوط بورس مي‌تواند نارضايتي گسترده‌اي ايجاد كند. چندان خوش‌بيني كه بازار در مدت سه‌ماهه تا انتخابات رياست‌جمهوري رشدي داشته باشد، وجود ندارد. 

رقباي دولت در انتخابات سعي دارند بازار ريزش داشته باشد. برداشت آنها اين است اگر بازار منفي باشد از لحاظ سياسي به نفع آنان خواهد بود و دست بالا را در انتخابات خواهند داشت.

ممكن است برخي صنايع به دليل اتفاقات اقتصادي كه در آينده مي‌افتد فرصت‌هاي عالي براي سرمايه‌گذاري در اختيار سهامداران قرار دهند. اين احتمال وجود دارد مذاكرات برجامي خيلي سريع جواب ندهد و در اين مدت قيمت ارز رشد كند بنابراين به نظر مي‌رسد گروه صادراتي مورد توجه قرار گيرند و براي سرمايه‌گذاري جذاب شوند.

بهبود وضعيت صنايع غيردلاري با افزايش احتمال برجام

پيمان ارمغان: تاثير مذاكرات بر بازار در فصل پيش‌رو بيشتر و مهم‌تر از انتخابات رياست‌جمهوري است. متغيري كه اكنون بيش از بحث انتخابات در فصل پيش‌رو بر روي بازار تاثير خواهد گذاشت بحث برجام و مذاكرات است. به اين صورت كه اگر افقي ديده شود و احتمال توافق تقويت شود اين موضوع باعث فشار بر روي قيمت دلار خواهد شد و به تبع آن سهم‌هايي كه قيمت آنها با دلار بالا و پايين مي‌شود از اين موضوع آسيب خواهند ديد. از آن طرف شركت‌ هايي كه از رفع تحريم‌‌ها متنفع مي‌شوند، جذاب خواهند شد.

در اولين گام نيز بايد ديد نتيجه نشست وين چه مي‌شود زيرا اولين قدم جدي در بحث مذاكرات هسته‌اي بوده و نتيجه‌ مسير سياست‌ خارجه را مشخص خواهد كرد. اگر در اولين قدم نتيجه خاصي حاصل نشود شايد تداوم رشد منفي و تورم وجود داشته باشد اما اگر نتايج ملموسي از نشست وين بيرون بيايد آن زمان بايد از سهم‌هايي كه وابسته به قيمت دلار هستند به سمت سهم‌هايي كه از رفع تحريم‌ها منتفع مي‌شوند، حركت كرد.

بازار خنثي

مجتبي معتمدنيا: بازار سرمايه در مدت باقي مانده تا انتخابات رياست‌جمهوري خنثي خواهد بود. نه رشد خواهد كرد و نه ريزش چنداني خواهد داشت. هميشه قبل از انتخابات، بازار سرمايه عملا يك رشد كوتاه‌مدتي داشته بنابراين با مدنظر داشتن سابقه تاريخي بايد يك رشد كوتاه‌مدت را تجربه كند.

ولي اكنون همه مسائل تحت‌الشعاع برجام و پيش‌بيني نرخ دلار قرار دارد و طبيعتاً تا قبل از انتخابات رياست جمهوري، بازار روند خنثي خواهد داشت و شاخص در حد فاصل بين يك ميليون و ۲۵۰ تا يك ميليون ۳۰۰ هزار واحد در نوسان خواهد بود. بعد از انتخاب رئيس‌جمهور جديد شرايط بازار سرمايه تا حدودي متحول شود. و فروش سهام عدالت هنوز درست نشده .

بازار سرمايه به قيمت‌تر از بازارهاي ديگر است. حداقل اين است كه اكنون اصلاح شديدي نمي‌توان روي كليت بازار متصور بود. در شرايط فعلي اتصال به بازارهاي ديگر اصلا منطقي نيست. فروش سهام با اين قيمت‌ها، انتظار تورمي كه وجود دارد، چاپ اسكناسي كه انجام شده و خلق نقدينگي كه اتفاق افتاده به هيچ وجه منطقي نيست.

 

 

چشم انداز بازار سرمايه در بلند مدت

 

چشم‌انداز بازار سرمايه در بلندمدت قطعا مثبت است

چشم‌انداز بازار سرمايه در بلندمدت قطعا مثبت است

رئيس سازمان بورس گفت: چشم‌‌‌‌انداز بازار سرمايه در بلند مدت هميشه مثبت بوده است و آمارهاي جديد هم نشانگر آن است كه اقتصاد كشور از ركود خارج شده و سوددهي و بازدهي شركت‌ها افزايش يافته است.

 

 محمدعلي دهقان دهنوي، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با شبكه خبر اظهار كرد: اعتماد به بازار صفر و صد نيست. قبول داريم مخدوش شده است و بايد احيا و تقويت شود.

وي ادامه داد: صحبت كردن باعث اعتماد نمي‌شود و حتي ممكن است باعث بدتر شدن وضعيت بشود. و ثبت نام در بورس كاهش يابد .

دهقان دهنوي گفت: بايد نظارت ما بر بازار بيشتر شود. روش‌هاي سنتي ديگر جواب نمي‌دهد و به سمت نظارت خودكار در حال حركت هستيم كه حتي پيشگيري نيز انجام دهند.

وي اظهار كرد: بخشي از بي‌اعتمادي به دولت مطرح مي‌شود. دولت دو نقش در بازار سرمايه دارد: اول حاكميت و متولي توسعه بازار سرمايه است كه چنين اعتقادي وجود داد. دوم نقش نهادها و دستگاه‌هاي اجرايي زيرمجموعه دولت است كه يا شركت‌هايي وارد بازار كرده‌اند يا رگولاتوري انجام مي‌دهند. در اين مورد ما همان همراهي را كه از ساير ناشران مي‌خواهيم از آن‌ها نيز مي‌خواهيم. تا دريافت كد بورسي افزايش يابد . 

رئيس سازمان بورس بيان كرد: در مورد حقوقي‌ها جمع بستن اشتباه است و نمي‌توان گفت همه‌شان يك كاري انجام دادند يا ندادند.برخي از آن‌ها وظايف خود را به صورت كامل انجام ندادند. در دوره صعود شاخص، تقاضا فزوني داشت. انتظار بر عرضه بيشتر بود.

وي با بيان اينكه در دوره نزولي عرضه بيشتر بود و برخي از حقوقي‌ها نيز در اين دوره به عرضه‌هاي بازار پاسخ دادند، ادامه داد: برخي از حقوقي‌ها در دوره صعود وظايف خود را انجام دادند ولي در دوره نزول اين كار را انجام ندادند.

دهقان دهنوي افزود: روابطي كه در بازار سرمايه حاكم است، ايجاب مي‌كند كه مسئوليت‌پذيري حاكم باشد. تا جايي كه بتوانيم آن‌ها را ترغيب و هدايت مي‌كنيم به سمت ايفاي نقش خود در بازار سرمايه.

وي گفت: برخي حقيقي‌ها نيز بازي‌هايي در برخي از سهم‌ها انجام دادند كه در بخش حقوقي سازمان در حال بررسي است.

رئيس سازمان بورس اظهار كرد: بخشي به عنوان اداره ديده‌بان بازار ايجاد كرده‌ايم كه گزارش‌ها را از مردم بگيرد. عمده كشف اين موارد در دنيا نيز توسط مردم گزارش مي‌دهد. در يكي از موارد حدود ۲هزار ميليارد تومان از حقوق سهامداران از اين طريق دفاع شد.

وي بيان كرد: بازار سرمايه عموما به اخبار، چه مثبت چه منفي، بيش از وزن خبر واكنش نشان مي دهد. اين موضوع مي‌بايست در اظهار نظرهاي سياسيي درخصوص بورس دقت شود.

دهقان دهنوي افزود: با شيوع كرونا فشار معيشيتي در سال ۹۹ به مردم وارد شد، اين موضوع به ويژه براي قشرهاي آسيب پذير جدي بود، بخش قابل توجهي از اين افراد يك دارايي ارزشمند به نام سهام عدالت داشتند.

وي ادامه داد: ايده آزادسازي  و فروش سهام عدالت بر همين اساس مطرح شد. تمايل و توصيه همه ما اين هست كه مردم عزيز آن را نگه دارند. در عين حال به دنبال روش‌هايي هستيم كه هم فشار فروش به بازار سرمايه وارد نشود و هم نقدشوندگي بورس مد نظر نهاد ناظر است. 

رئيس سازمان بورس اظهار كرد: سازمان بورس تلاش مي‌كند هر حرفي كه توسط نهاد ناظر عنوان مي‌شود حتما به آن عمل شود، اين موضوع موجب اعتمادبخشي به بورس مي شود. در كنار آن جريان اطلاعات در بازار سرمايه مي‌بايست تقويت شود، شركت‌ها مي‌بايست اطلاعات شفاف‌تر و به موقع به سهامداران ارائه دهند. نظارت ما بر فعاليت بازار نيز مي‌بايست تقويت شود.

وي بيان كرد: در حال تهيه سيستم‌هايي هستيم كه ضمن نظارت بتوانند حتي پيشگيري از تخلفات داشته باشند، اين موارد مي‌توانند اعتماد مردم به بازار را تقويت كنند.

دهقان دهنوي گفت: چشم انداز بازار سرمايه در بلند مدت هميشه مثبت بوده است و آمارهاي جديد هم نشانگر آن است كه اقتصاد كشور از ركود خارج شده و سوددهي و بازدهي شركت‌ها افزايش يافته است. لذا فضاي كلي مثبت است و سهامداران مي‌توانند با ارزيابي و تحليل صحيح و مديريت ريسك، سود خوبي در اين بازار تحصيل كنند.

وي اظهار كرد: قيمت گذاري برخي از نهادهاي تنظيم‌گر در بعضي از صنايع و اظهارنظرهاي سياسي از عوامل مداخلات خارج از بازار بورس است كه در سودآوري شركت‌ها تاثير منفي دارد.

حمايت از شاخص سازان ادامه دارد

 

حمايت از شاخص‌سازان ادامه دارد / قفل نمادهاي كوچك شكسته مي‌شود؟

حمايت از شاخص‌سازان ادامه دارد / قفل نمادهاي كوچك شكسته مي‌شود؟

با توجه به حمايت حقوقي‌ها از نمادهاي بزرگ، صعود شاخص در معاملات روز گذشته در جريان معاملات امروز هم ادامه دارد و كارشناسان معتقدند روند بازار به سمت عبور از كانال يك ميليون و ۲۷۰ هزار حركت كرده است.

 

شاخص بازار سرمايه در جريان معاملات امروز (۲۴ اسفند) با حمايت حقوقي‌ها از نمادهاي بزرگ روند صعودي خود را ادامه داد. با گذشت حدود ۲ ساعت از شروع معاملات، ثبت نام در بورس افزايش يافته  شاخص كل حدود ۱۵ هزار واحد رشد كرده است.  و دريافت كد بورسي اضافه دارد . با اين وجود بسياري از نمادهاي كوچك قفل در صف فروش هستند.

كارشناسان عقيده دارند بازار با توجه به شرايطي كه دارد روند فرسايشي خود را ادامه مي‌دهد و با توجه به قفل بودن بسياري از نمادها در صف فروش، تنها صعود شاخص موجب برگشت روند تعادلي بازار نمي‌شود.

كامران قزل‌گل، كارشناس بازار سرمايه در گفتگو با درباره افت قيمت‌ها توضيح داد و گفت: قيمت‌ها به حداقل خود رسيده است و اين ثبت تقاضا قابل پيش‌بيني بود و حتي انتظار مي‌رفت زودتر از هفته پاياني حجم تقاضا افزايش پيدا كند. و فروش سهام عدالت افزايش داشته است . 

قزل‌گل درباره سياست‌گذاري‌هاي اشتباه در چند وقت اخير گفت و ادامه داد: در چند وقت اخير اعمال سياست‌‌هاي اشتباهي همچون فروش اوراق از سوي دولت در بازاري كه به تزريق نقدينگي نياز دارد موجب افزايش روند فرسايشي در بازار شد. بازار در شرايطي بود كه نياز تزريق پول داشت اما دولت بجاي تزريق نقدينگي به فروش اوراق پرداخت و بازگشت بازار به روند تعادلي را به تاخير انداخت.

اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به مقطعي بودن صعود شاخص اظهار كرد: روند شاخص در اين هفته به صورت نوساني ادامه دارد. با توجه به اين نكته كه بيش از ۲۰۰ نماد قفل در صف فروش هستند و حمايتي از آن‌ها ديده نمي‌شود، روند شاخص نوساني است.

كامران قزل‌گل در پايان گفت: با توجه به پيش‌بيني‌هاي موجود درباره روند قيمت دلار در سال آينده، احتمال دارد ثبت نام بورس ادامه داشته باشد و برخي از نمادهاي غير دلاري در كوتاه مدت بازدهي مثبتي داشته باشند.

 

بهار بورس نزديك است

بهار بورس نزديك است 

كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه تزريق پول امروز در بازار سرمايه مانند مسكني موقت براي بورس است، مطرح كرد: بورس در سال آينده صعودي به كار خود ادامه خواهد داد.

بورسبهار بورس نزديك است

امروز  بازار سرمايه و ثبت نام در بورس با گذر كردن از روزهاي سخت خود كه توانست چراغ سبزي به سهامداران خود نشان دهد، اما اين چراغ به دليل اين نبود كه سهامداران زيادي قصد داشته‌اند به بازار وارد شوند. كارشناسان بازار سرمايه بر اين عقيده‌اند كه شرايط رشدي امروز اين بازار علاوه بر رسيدن قيمت نفت به ۷۰ دلار، حمايت سهامداران حقوقي از سهم‌هاي شاخص‌ساز بوده است و انتقال سهم‌ها از حقيقي به حقوقي در اين مدت، نشانگر اين ادعا بوده است.

در معاملات روز جاري، نماگر اصلي يازار سرمايه و ثبت نام بورس از همان ابتدا با رشد خوب و قوي قدم در راه صعود گذاشت به طوري كه مشخص بود امروز اكثر نمادهاي بازار سبز خواهند ماند. امروز كه گروه‌هاي فلزات اساسي و فرآورده‌هاي نفتي بهترين عملكرد را در روند بازار داشتند، شاخص كل ۲۴ هزار و ۳۴۱ واحد رشد كرد و به يك ميليون و ۱۹۹ هزار و ۹۳۷ واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن نيز در اين رشد، شاخص كل را همراهي كرد و تا انتهاي معاملات، هزار و ۱۸۹ واحد افزايش يافت و روي خانه ۴۳۲ هزار و ۴۶ واحد ايستاد. و فروش سهام عدالت كاهنده بوده است . 

  • فلزات اساسي هم امروز علاوه بر حمايت حقوقي‌ها، قيمت‌هاي جذابي هم براي خريد داشتند. امروز كه نمادهاي فولادي زيادي با حمايت دولت، در صف خريد قرار گرفتند، وضعيت خوبي را پشت سر گذاشتند به طوري كه از همان ابتداي معاملات، راه صعود را پيش گرفتند و امروز به اوج رسيدند تا اينكه در زمان بسته شدن معاملات، ۳۰ هزار و ۸۲۷ واحد بالاتر از روز گذشته آمدند و رقم ۹۰۳ هزار و ۹۰۹ واحد را نشان دادند.

 

نمادهاي «اپال»، «خساپا»، «خودرو»، «شستا»، «بوعلي»، «شپنا» و «خگستر» امروز پرتراكنش‌هاي بازار بودند و در اين ميان، نمادهاي «فولاد»، «فملي»، «شستا»، «فارس»، «شپنا»، «تاپيكو» و «وغدير» بيشترين تأثير را روي روند حركت شاخص كل بازار داشتند.

در معاملات روز جاري، برخي از نمادهاي فولادي سبزپوش بودند و برخي ديگر هم افت قيمت را تجربه كردند. نمادهاي «كاوه»، «فولاد»، «فجر» و «فخوز» بيشترين رشد قيمت را در بازار امروز  و دريافت كد بورسي داشتند. علاوه بر اين، «كچاد» و «كگل» هم از سبزپوشان بازار بودند.

حجم معاملات هنوز رشد نكرده است

محمدمبين شفيعي ناطق، كارشناس  در رابطه سبز شدن چراغ بورس در روند معاملات امروز اظهار كرد: مثبت شدن بازار در معاملات روز جاري پايدار نخواهد ماند چراكه حجم معاملات بازار سهام رشد نكرده است و درصد زيادي از نمادها در مدار منفي معامله مي‌شوند بنابراين، به نظر مي‌رسد تا زماني كه سه يا چهار روز معاملات پر حجم نداشته باشيم، نمي‌توانيم بگوييم بورس تغيير روند داده است.

وي در ادامه با اشاره به لايحه بودجه سال بعد گفت: با توجه به لايحه بودجه و پيش‌بيني كسري بوجه زياد دولت در سال ۱۴۰۰ و همچنين ابهام در رابطه با روابط ايران وفعلا نمي‌توان در رابطه با بورس نظري قطعي داد، اما رابطه با آمريكا به دو سناريو تقسيم مي‌شود كه اولين آن‌ها توافق با اين كشور است كه در اين صورت قيمت دلار روندي نزولي خواهد داشت ولي مراودات مالي شركت‌ها، تامين مواد اوليه و صادرات محصول رونق مي‌گيرد كه در اين صورت كاهش قيمت دلار به بازار سهام ضربه نخواهد زد و در صورت اتفاق افتادن سناريوي دوم، اگر توافقي صورت نگيرد قيمت دلار دوباره روندي صعودي به خود خواهد گرفت و بورس به صورت تورمي و با رشد قيمت دلار رشد خواهد كرد.

اين كارشناس بورس افزود: در حال حاضر، بازار به اخبار خوب هيچگونه واكنشي نشان نمي‌دهد چون جو بازار سهام منفي است و اخبار خوب تاثير چنداني بر روي بازار سهام ندارند. همانطور كه در ۶ ماه اول سال جو بازار سهام مثبت بود و بورس به اخبار منفي و اخبار تحريم‌ها واكنشي نشان نمي‌داد.

شفيعي ناطق درباره ورود پول به بازار تصريح كرد: در معاملات امروز بازار سرمايه ميزان زيادي پول وارد بازار شد، اما پول وارد شده امروز تنها نقش يك مٌسكن را ايفا مي‌كرد و باعث رشد بازار سهام نخواهد شد در نتيجه بهتر است مشكلات از ريشه حل شود تا اينكه با اين قبيل مسكن‌ها مشكلات را فراموش كنيم.

وي در پايان خاطرنشان كرد: با توجه به وضعيت حاكم شده در بازار احتمال افزايش قيمت سهام در بازار بسيار بيشتر از ريزش قيمت‌ها است و بهتر است سهامداراني كه در زيان هستند از تصميمات هيجاني در بازار براي جبران ضررهاي خود بپرهيزند، اما بهار بورس نزديك است و پيش‌بيني مي‌شود شاخص بورس در سال آينده روندي صعودي خواهد داشت و تا خرداد به كانال يك ميليون و ۷۰۰ هزار واحدي خواهد رسيد.

اموزش ثبت نام در بورس و دريافت كد بورسي

آموزش ثبت نام در بورس و دريافت كد بورسي ۱۰۰% رايگان

 

تصوير آموزش ثبت نام در بورس | راديو سرمايه

موضوع اين مقاله در راديو سرمايه آموزش ثبت نام در بورس است . براي انجام معاملات بورسي و خريد و فروش سهام عدالت و هر اقدام ديگري در بازار سرمايه نياز است كه دريافت كد بورسي را ياد بگيريد. ما اين را به شما آموزش مي دهيم.

علاوه بر خريد و فروش سهام عدالت و براي اينكه بتوانيد از بورس درآمد كسب كنيد، ابتدا بايد ياد بگيريد كه از بورس چه استفاده‌هايي مي‌شود. بنابراين، شتابزده عمل نكنيد و با ما همراه باشيد. در اين مقاله، قصد داريم كه به شما آموزش دهيم چگونه در بورس ثبت نام كنيد. دريافت كد بورسي تنها با انجام دو كار ساده، مي توانيد به بورس وارد شويد و سهام عدالت خود را بفروشيد يا معامله كنيد.

آنچه در اين مقاله ياد مي گيريد :

فروش سهام عدالت

براي فروش سهام عدالت، نياز است كه كدبورسي داشته باشيد . تا بتوانيد به سادگي سهام عدالت خود را مشاهده كنيد يا بفروشيد. ما در اين جا گرفتن كد بورسي را به شما آموزش مي دهيم.

مراحل ثبت نام در بورس

اموزه ثبت نام در بورس خيلي ساده شده كه حدود ۵ تا ۱۰ دقيقه زمان نياز دارد. مراحل ساده اي دارد كه مي توانيد به سادگي و به ترتيب پيش ببريد و بدون نياز به كمك كسي و پرداخت هزينه هاي اضافي براي خود و ديگران كد بورسي بگيريد و يا سهام عدالت خود را بفروشيد.

قدم اول : ثبت نام در سجام

اگر جزو كساني هستيد كه ثبت نام در سجام را انجام داده ايد و كد پيگيري ده رقمي را داريد، ديگر نيازي به انجام مجدد نيست و مي‌توانيد وارد مرحله‌ي بعد شويد :

 

مدارك مورد نياز براي ثبت نام سجام

براي ثبت نام در سجام كافي ست از قبل اين مدارك را آماده نماييد :

  • عكس از كارت ملي
    • شماره سيم كارت روشن به نام خود شخص ( دارنده ي كارت ملي)
    • شماره شباي بانكي ( حساب براي خود شخص باشد)

آموزش ثبت نام در بورس و دريافت كد بورسي

ثبت نام در سجام و دريافت كد بورسي

پس از كليك روي دكمه ي سبز رنگ “ ثبت نام در سجام” وارد صفحه اي مي شويد كه با وارد كردن شماره تلفن ، فرم هاي بعدي به نوبت به شما نمايش داده مي شود. فرم هايي كه با استفاده از اطلاعات شخصي خود ( كد ملي و شماره شناسنامه و ..) آن ها را تكميل مي كنيد و هر بار با تاييد وارد مرحله ي بعد مي شويد.

 

كارگزار ناظر كيست ؟ و تغيير كارگزار ناظر چطور انجام مي شود؟

تنها هزينه اي كه از شما دريافت مي شود مبلغ ۱۰ هزار تومان است كه بايد در آغاز پرداخت به صورت اينترنتي پرداخت نماييد.

سعي كنيد اطلاعات را با دقت وارد كنيد و شماره سيم كارت به نام خود شخص باشد . همچنين شماره ي حساب. پس از تكميل فرم هاي مربوطه و رفتن به گام هاي بعدي ، در نهايت سامانه به شما يك كد پيگيري ده رقمي مي دهد كه بايد حتما آن را يادداشت كنيد . چون در موارد بسياري به آن نياز خواهيد داشت. كد بورسي نيز در اين مرحله براي شما پيامك مي شود.

احراز هويت سجام چگونه است؟

احراز هويت به اين معني ست كه سامانه متوجه شود شما ربات نيستيد و اين كه اطلاعاتي كه وارد كرده ايد اطلاعات شخص ديگري نيست. احراز هويت به دو صورت حضوري و غيرحضوري انجام مي شود. براي احراز هويت غيرحضوري مي توانيد از اپلكيشن هاي آپ و سيگنال استفاده كنيد. براي احراز هويت حضوري نيز مي توانيد به شعب كارگزاري مبين سرمايه در شهر خود مراجعه كنيد . تا به سادگي و با صرف چند دقيقه اين كار براي شما انجام گيرد. از ويديوي پايين نيز مي توانيد براي انجام ساده تر مراحل استفاده كنيد.

شاخص سازان حمايت شدند

شاخص‌سازان حمايت شدند / يك مسكن موقت براي بورس!

شاخص‌سازان حمايت شدند / يك مسكن موقت براي بورس!

بعد از مدت‌ها بورس مثبت شد و شاخص كل در يك ساعت ابتداي معاملات بيش از ۱/۵ درصد رشد كرد و به يك ميليون و ۱۹۳ هزار واحد رسيد. ولي ثبت نام بورس كاهشي بود اما سئوال اينجاست كه اين روند صعودي پايدار است؟

 

 

بعد از طولاني شدن روند فرسايشي بازار سهام در چند هفته قبل فروش سهام عدالت هنوز انجام نشده ، امروز شاخص كل با روند صعودي قوي همراه شد و بيش از ۲۰ هزار واحد رشد كرد. اما در جريان معاملات امروز ۱۷۸ نماد در دامنه نوسان منفي معامله مي‌شوند و فقط حدود ۷۰ نماد روندي مثبت دارند و اين موضوع يعني بازار سهام به صورت يك جانبه روندي مثبت پيدا كرده و توجه بازار روي نمادهاي شاخص‌ساز است.

حميدرضا فرهادي، كارشناس بازار سرمايه در گفتگو با تجارت‌نيوز در رابطه با مثبت شدن شاخص بورس در جريان معاملات امروز گفت: به نظر مي‌رسد مثبت شدن بورس امروز چندان پايدار نيست زيرا حجم معاملات بازار سهام كم است و درصد زيادي از نمادها در مدار منفي معامله مي‌شوند. به نظرم تا زماني كه سه يا چهار روز معاملات پر حجم نداشته باشيم نمي‌توانيم بگوييم بورس تغيير روند داده است.

اين كارشناس در ادامه با اشاره به لايحه بودجه گفت: با توجه به لايحه بودجه و پيش‌بيني كسري بوجه زياد دولت در سال ۱۴۰۰ و همچنين ابهام در رابطه با آمريكا فعلا نمي‌توان در رابطه با بورس نظري قطعي داد اما رابطه با آمريكا به دو سناريو تقسيم مي‌شود كه اولين آن‌ها توافق با اين كشور است كه در اين صورت قيمت دلار روندي نزولي خواهد داشت اما مراودات مالي شركت‌ها، تامين مواد اوليه و صادرات محصول رونق مي‌گيرد كه در اين صورت كاهش قيمت دلار به بازار سهام ضربه نخواهد شد اما اگر توافقي صورت نگيرد قيمت دلار دوباره روندي صعودي به خود خواهد گرفت و بورس به صورت تورمي و با رشد قيمت دلار رشد خواهد كرد.

اين كارشناس در رابطه با عدم واكنش بازار سهام به اخبار خوب گفت: چون جو بازار سهام منفي است اخبار خوب تاثير چنداني بر روي بازار سهام ندارند همانطور كه در ۶ ماه اول سال جو بازار سهام مثبت بود و بورس به اخبار منفي و اخبار تحريم‌ها واكنشي نشان نمي‌داد. دريافت كد بورسي به راحتي امكان پذير است . 

اين كارشناس با اشاره به تزريق ۹ هزار ميليارد تومان به بورس گفت: اين پول نيز مسكني موقت براي بازار سهام خواهد بود و بهتر است مشكلات از ريشه حل شود تا ثبت تام در بورس افزايش يابد و با اين قبيل مسكن‌ها مشكلات را فراموش كنيم.