گجت نيوز نوشت: در سالهاي اخير شبكه هاي اجتماعي و پيام رسان هاي موبايلي رشد چشمگيري در سراسر جهان و به خصوص ايران داشتهاند. در اين مطلب، محبوب ترين شبكه هاي اجتماعي در ايران را معرفي خواهيم كرد.
ورود كاربران ايراني به شبكه هاي اجتماعي با فيس بوك آغاز شد اما در اين چند سال خير، انواع شبكه هاي اجتماعي و پيام رسان ها راه خودشان را به كشورمان باز كردهاند. وايبر، لاين، اينستاگرام، واتس اپ، ايمو، توييتر و اسكايپ تنها بخشي از اين شبكهها بودند كه به طور گسترده توسط كاربران ايراني مورد استفاده قرار گرفت اما برخي از آنها به دلايل مختلف، بيشتر از بقيه به محبوبيت رسيدند. در اين مطلب قصد داريم به معرفي محبوب ترين شبكه هاي اجتماعي و پيام رسان ها در ايران و دلايل و چگونگي پرطرفدار شدن آنها بپردازيم.
پرطرفدارترين تلگرام ضد فيلتر ايران
فيلتر شدن فيس بوك و ويژگيهاي ويژه تلگرام همچون ايجاد كانال، گروههاي كاري، خانوادگي و آسان بودن دسترسي به آن از جهت موبايلمحور بودن و فيلتر نبودن آن، اين اپليكيشن را به سرعت به پرطرفدارترين پيام رسان ايران تبديل كرد. اكنون حتي فيس بوك كه زماني بزرگترين شبكه اجتماعي كاربران ايراني محسوب ميشد در برابر تلگرام حرفي براي گفتن ندارد و اين پيام رسان ساده به عنوان بزرگترين پاتوق مجازي ايرانيان شناخته ميشود.
طبق آخرين آمارهاي منتشر شده، هماكنون بيش از 45 ميليون و 800 هزار نفر كاربر ايراني در تلگرام عضو هستند و در واقع حدود نيمي از جمعيت كشور در Telegram فعاليت ميكنند كه در نوع خود آمار بينظيري است و درآمد بسياري را نصيب صاحبان اين اپ روسي ميكند. اين پيام رسان محبوب در تمامي سيستمعاملهاي روز شامل اندرويد، آي او اس، ويندوز فون، لينوكس و ويندوز اجرا ميشود. كاربران ميتوانند به راحتي پيامها، تصاوير، ويديوها و انواع اسناد را با يكديگر به اشتراك بگذارند.
جالب اينجاست كه ايرانيها بيشترين كاربران حاضر در تلگرام را تشكيل ميدهند. برخي از كارشناسان و صاحبنظران معتقدند كه فيلتر شدن و محدوديت دسترسي به شبكههاي ديگر مانند فيس بوك، وايبر و لاين باعث هدايت مردم به تلگرام شده است.
پرطرفدارترين اپليكيشن اشتراك تصوير و دانلود تلگرام ضد فيلتر در اينجا :
در حال حاضر اينستاگرام پس از تلگرام، دومين شبكه اجتماعي محبوب در ايران است. اين اپ پرطرفدار آمريكايي در ابتدا تنها يك ابزار ساده براي اشتراكگذاري تصاوير بود اما در سال 2012 فيس بوك اين اپليكيشن را خريد و اين موضوع باعث شد رشد چشمگير 23 درصدي كه 20 برابر بيشتر از ميزان رشد خود فيس بوك است را تجربه كند. حالا ديگر بسياري از فروشگاهها و شركتهاي مختلف هم صفحه اينستاگرام ساختهاند و اجناس و خدمات خود را معرفي كرده و حتي به فروش آنلاين پرداختهاند. از سوي ديگر كاربران معمولي هم براي به اشتراكگذاري و جمعآوري لايك به رقابت ميپردازند و بازار مكاره خريد و فروش لايكهاي بيهوده نيز در اين فضا ايجاد شده است.
چهرههاي معروف مانند بازيگران و خوانندهها نيز در ميان طرفداران اينستاگرام ديده ميشوند. بهنوش بختياري با 5.5 ميليون فالوور، بيشترين دنبالكننده را در ميان كاربران ايراني اينستاگرام دارد و هر پستش به طور متوسط، 100 هزار لايك ميخورد. يك خواننده زيرزميني به نام اميرحسين مقصودلو ملقب به تتلو با 4 ميليون فالوور در رتبه بعدي قرار دارد.
عكاسان از ديگر گروههاي طرفدار Instagram هستند كه از اين فضا براي انتشار عكسهاي خود استفاده ميكنند. البته حضور اينستاگرام در ايران با حاشيههايي هم همراه بوده و اين موضوع كه امكان فيلتر شدن صفحات غير اخلاقي وجود ندارد، بارها خبرساز شده بود اما در هر حال، اينستاگرام يكي از محبوب ترين شبكه هاي اجتماعي جهان است.
مهاجرت ايرانيها از فيس بوك
فيس بوك يكي از محبوب ترين شبكه هاي اجتماعي در ايران و سراسر جهان بود و در واقع نخستين شبكهاي بود كه استقبال گستردهاي از آن شد و البته خيلي زود هم طرفداران خود را از دست داد. اوج فراگيري فيس بوك در ايران، سال 1390 بود كه تعداد 17 ميليون كاربر ايراني در آن عضو بودند. با ورود تلگرام و اينستاگرام، بيشتر كاربران Facebook به اين اپليكيشنها نقل مكان كردند. البته اين روند تنها در ايران اتفاق نيفتاد و به نظر ميرسيد كه اين شبكه اجتماعي به مرز اشباع رسيده است.
در حال حاضر، برخي از كاربران ايراني براي ديدن عكسهاي بستگان و دوستانشان، هر از چند گاهي به فيس بوك سر ميزنند و صفحات ايرانيان خارج از كشور را چك ميكنند. همچنين بسياري از افراد از فيس بوك به عنوان يك محل ذخيره اطلاعات استفاده كرده و عكسها و آلبومهاي خانوادگي را در اين فضا نگهداري ميكنند كه البته تصميم درستي نيست.
- چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹ | ۰۸:۵۰
- ۲۲ بازديد
- ۰ نظر